'Het geeft mij een warm en voldaan gevoel.’

lees meer

Borstkanker

Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen boven de 30 jaar. Eén op de 7 vrouwen krijgt er mee te maken. Het patiëntgericht Borstcentrum Zuyd in Sittard-Geleen is er voor iedere patiënt (vrouw én man) met een (verdenking op een) aandoening in de borst. In Borstcentrum Zuyd bent u verzekerd van persoonlijke aandacht, kwalitatief goede zorg en een snelle diagnose inclusief persoonlijk behandelplan.

Borstkanker is een vorm van kanker die zich ontwikkelt in het borstweefsel. De ziekte treft meestal vrouwen, hoewel mannen het eveneens kunnen krijgen. Een ander woord voor borstkanker is mammacarcinoom. Borstkanker kan overal in de borst ontstaan en wordt onderverdeeld naar de plek waar het ontstaat.

Verwezen naar Borstcentrum Zuyd?

Bekijk de animatie zodat u weet wat u kunt verwachten.

Borstcentrum Zuyd op locatie Sittard-Geleen is gespecialiseerd in de zorg rondom aandoeningen aan de borst. Een team van ervaren specialisten en verpleegkundigen staat dagelijks klaar voor het diagnosticeren en behandelen van borstkanker en goedaardige borstaandoeningen. Naast de beste medische zorg kenmerken oprechte aandacht, vertrouwen en betrokkenheid onze aanpak. Zorg binnen een uniek concept, waarbij u als patiënt écht centraal staat.

Patiënten enthousiast over Borstcentrum Zuyd

Ook de patiënten zijn enthousiast over Borstcentrum Zuyd.
Qua patiënttevredenheid krijgt het centrum zelfs een 8.5! Een greep uit de reacties:

‘Een adequate behandeling met oog voor de eigen mening en wensen van de patiënt. Ik hoefde me nergens druk over te maken, behalve het hebben van kanker en beter worden.’

‘Een bijzonder attente benadering bij de dagbehandeling, hartelijke gastvrouwen in de wachtruimte en een fijne chirurg. Heel goed is de snelle diagnose en het geven van duidelijkheid hierover en het vervolgtraject binnen een paar dagen. De informatie over het traject werd in stukjes gegeven, steeds op het moment dat er een volgende stap gezet moest worden. Het hele traject is zeer stressvol en emotioneel belastend zodat je niet alles in één keer kunt bevatten. Hier wordt goed rekening mee gehouden. Ook heel fijn was dat alle afspraken binnen het ziekenhuis voor je gepland werden en je dat niet steeds zelf hoefde te regelen.’

‘De rust die het uitstraalt. Groot ziekenhuis maar toch geen hectische toestanden. Zeer vriendelijk personeel van arts tot interieurverzorgster.’

‘Heel goed op elkaar afgestemd. Met name mijn oncologisch chirurg dr van Bastelaar gaf me in de meest onzekere tijd, heel veel kracht met zijn zorg, advies en aandacht. Ook de plastisch chirurg drs Meesters is voor mij van grote waarde geweest bij de moeilijke beslissingen die ik moest nemen. Ik ben zeer dankbaar dat ik zulke goede zorg krijg, ook van de mammacareverpleegkundige Maud, die mijn vast aanspreekpunt is en alles regelt zodat afspraken perfect op elkaar aansluiten.’

Een gastvrije omgeving
Kwaliteit / Roze lintje
Snel duidelijkheid
Keuzehulp
STZ Topklinische functie Borstcentrum Zuyd
borstcentrumzuyd
87%

van de patiënten is 5 jaar na diagnose nog in leven

  • bij 5-10% van de borst kankerpatiënten is er sprake van erfelijkheid
  • 1 op de 7 vrouwen krijgt borstkanker
  • totaal aantal diagnoses borstkanker is in 25 jaar meer dan verdubbeld
  • 450 nieuwe patiënten per jaar in Borstcentrum Zuyd

Online magazine Oncologisch Centrum Zuyderland

Geen roze lintje

Eerder dit jaar maakten ziekenhuizen al bekend om te gaan stoppen met het voeren van verschillende keurmerken als smiley’s, kangoeroes, het roze lintje en het vaat- en spataderkeurmerk. Dit op advies van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). Het onderscheidend vermogen van dergelijke keurmerken is in de loop der jaren steeds lager geworden, terwijl deelname aan keurmerken leidt tot hoge financiële en administratieve lasten.

Heroverwegen van keurmerken

Er bestaan meer dan 100 verschillende keurmerken, lintjes en pluimen in de medisch-specialistische zorg. Patiëntenverenigingen willen met het uitreiken van een keurmerk zichtbaar maken dat specifieke zorg in een ziekenhuis op orde is. Keurmerken hebben de afgelopen jaren ziekenhuizen gestimuleerd om kwaliteit en informatievoorziening verder te verbeteren. Ziekenhuizen voeren tegenwoordig vrijwel allemaal dezelfde keurmerken. Hiermee is het dragen van een keurmerk veel minder relevant geworden. Ziekenhuizen beschikken over kwaliteitsaccreditaties en leggen dagelijks veel informatie vast om de kwaliteit te monitoren en te verbeteren. Ook in de toekomst zullen ziekenhuizen zich, samen met patiëntenverenigingen, blijven inzetten voor verbetering van de kwaliteit van zorg en informatievoorziening.

* Maastricht UMC+ (Maastricht), Catharinaziekenhuis (Eindhoven), Máxima Medisch Centrum (Eindhoven/Veldhoven), St Annaziekenhuis (Geldrop), Elkerliek ziekenhuis (Helmond), VieCuri (Venlo/Venray), St Jansgasthuis (Weert), Laurentius ziekenhuis (Roermond), Zuyderland MC (Heerlen/Sittard-Geleen), Maastro Clinic (Maastricht)

Geen roze lintje

1. Er is tijd en aandacht om bewust keuzes te maken
De chirurg, oncoloog of verpleegkundig specialist zal in alle rust  de behandelmogelijkheden voor u op een rij zetten. Alle voor- en nadelen van verschillende behandelingen en de eventuele gevolgen zullen besproken worden. Borstcentrum Zuyd start binnenkort een proef met de online keuzehulp van Patiënt+.

2. Patiënten hebben toegang tot de beste zorg en expertise
Borstcentrum Zuyd biedt u de beste zorg en behandeling volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Wij volgen de Nederlandse borstkankerrichtlijnen.
Binnen Borstcentrum Zuyd werken enkel gespecialiseerde professionals, dit zijn artsen en verpleegkundigen die gespecialiseerd zijn in de zorg voor patiënten met borstproblematiek.

3. Patiënten krijgen snel de uitslag en (volledige) diagnosestelling
Binnen Borstcentrum Zuyd worden alle benodigde onderzoeken  op één dag verricht. Dit wordt ook wel ‘sneldiagnostiek’ genoemd. Indien er geen biopt nodig is, krijgen patiënten meteen de uitslag van alle onderzoeken en een behandeladvies. Indien het voor het stellen van de diagnose nodig is dat er een biopt wordt afgenomen, krijgen patiënten de dag erna de uitslag inclusief het behandelplan. Soms is de afwijking die op de foto gezien wordt niet geschikt voor sneldiagnostiek. In dat geval zal de verpleegkundige u vooraf informeren over de benodigde tijd voor de uitslag.
Indien er aanvullende onderzoeken nodig zijn, worden deze altijd binnen een week gepland.

4. Overbehandeling en onderbehandeling wordt zoveel mogelijk beperkt
Van iedere patiënt die voor onderzoeken naar Borstcentrum Zuyd komt in verband met (verdenking op) borstkanker, worden de uitslagen besproken tijdens het teamoverleg (MDO). Dit vindt elke dag plaats. Bij het vormen van een behandeladvies wordt er altijd rekening gehouden met verschillende aspecten, denk daarbij aan; kwaliteit van leven, medische noodzakelijkheid, eventueel eerder doorgemaakte ziektes, en de wensen van de patiënt zelf.  Het definitieve behandelplan wordt opgesteld in samenspraak met de patient.

5. Toegang voor patiënten tot wetenschappelijk onderzoek
Het Borstcentrum Zuyd voert wetenschappelijk onderzoek uit en participeert aan veel wetenschappelijk onderzoeken. Wanneer een patiënt voldoet aan de voorwaarden om deel te nemen aan een studie zal de specialist dit altijd bespreken met de patiënt.

6. Het optimale zorgpad kenmerkt zich door een goede taakverdeling
Binnen het zorgpad van Borstcentrum Zuyd is de patiënt regisseur van zijn/haar proces. Iedere patiënt heeft een casemanager als vast aanspreekpunt, de gespecialiseerd verpleegkundige borstkankerzorg licht de patiënt hierover in. De huisarts wordt actief betrokken vanaf  de diagnostische fase.

7. Specialisten zijn volledig toegewijd aan borstkankerzorg
Borstkankerzorg is gecompliceerd en vereist expertise en vaardigheid. De zorgprofessionals werkzaam binnen het Borstcentrum Zuyd zijn daarom aantoonbaar toegewijd aan borstkankerzorg.
Dat betekent dat zij gespecialiseerd zijn borstkankerzorg zodat zij volledig op de hoogte zijn van de nieuwste inzichten. Dat geldt voor alle disciplines binnen het hele team , zoals de chirurgen, verpleegkundig specialisten, verpleegkundigen, pathologen, radiologen, radiotherapeuten, medische oncologen, en plastisch chirurgen etc.

8. Erkenning van lange termijn gevolgen en recht op goede nazorg
De lange- termijn gevolgen van borstkanker hinderen soms tot lang na het herstel, in het dagelijks functioneren op het psychische, fysieke en/of sociale vlak. Deze gevolgen worden tijdig en op herhaalde tijdstippen gesignaleerd en de patiënten krijgen de juiste nazorg, advies en begeleiding aangeboden.

9. Inzicht in (ervaren) kwaliteit van zorg via patiëntervaringen en uitkomstindicatoren
Er komt meer inzicht in de kwaliteit van de borstkankerzorg door inzage in medische uitkomstindicatoren en de ervaring van patiënten met de zorgverlening (PREM) en behandelresultaten (PROM). Dit inzicht draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit van borstkankerzorg. Wij benaderen alle borstkankerpatiënten om deel te nemen aan de Monitor Borstkankerzorg, hiermee krijgen wij inzage in deze patiëntenervaringen. Ons team bespreekt deze uitkomsten en bepaalt de punten waarop we willen verbeteren.

10. Patiënten met uitgezaaide borstkanker krijgen specifieke zorg en behandeling
Door veel nieuwe behandelingen kunnen steeds meer patiënten met uitzaaiingen langer leven. Deze patiënten krijgen adequate en specifieke zorg en begeleiding door een vaste gespecialiseerde medisch oncoloog en verpleegkundige, in het ziekenhuis en thuis.