In Zuyderland zijn verschillende Cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen Cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en bezoekers en brengt adviezen uit. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, etc.
Cliëntenraden overleggen met het management, de directie en/of de Raad van Bestuur. Op deze wijze leveren de Cliëntenraden een bijdrage aan het behoud en/of de verbetering van de kwaliteit van zorg en welzijn. De onderwerpen betreffen altijd algemene zaken en nooit de persoonlijke situatie van één cliënt. De Cliëntenraad behandelt geen individuele klachten. Hiervoor kent Zuyderland een aparte klachtenregeling.
Bevoegdheden Cliëntenraad
Op grond van de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen 2018 heeft de Cliëntenraad adviesrecht, instemmingsrecht, informatierecht en recht van voordracht.
Adviesrecht en instemmingsrecht
De Cliëntenraad kan zowel gevraagd als ongevraagd advies geven. De cliëntenraad heeft over een aantal onderwerpen adviesrecht en instemmingsrecht. Adviesrecht houdt in dat de zorgaanbieder het advies naast zich neer mag leggen, er moet dan wel een schriftelijke motivering volgen. Instemmingsrecht betekent dat de zorgaanbieder instemming nodig heeft van de cliëntenraad om een besluit te nemen.
Informatierecht
Om haar taken te kunnen vervullen heeft de Cliëntenraad recht op: tijdige, duidelijke en volledige informatie van de directie en management. De Cliëntenraad heeft verder het recht om ongevraagd advies te geven over alle onderwerpen die voor cliënten van belang zijn.
De visie en missie van de CR
De Cliëntenraad komt op voor de gemeenschappelijke belangen van de patiënten van Zuyderland MC en hun wettelijke vertegenwoordigers. Daarnaast heeft de Cliëntenraad een open oog en oor voor familie, begeleiders/mantelzorgers en bezoekers. Over ontwikkelingen in de organisatie die de patiënt aangaan denken we mee en brengen we gevraagd en ongevraagd advies uit aan de Bestuursraad van Zuyderland MC. De CR richt zich daarbij vooral op strategische en tactische aspecten en in beginsel niet op zaken van uitvoerend niveau.
Naast haar adviestaak ziet de Cliëntenraad ook een rol weggelegd in het in- en extern volgen van voor patiënten (mogelijk) relevante ontwikkelingen en trends.
Samenvattend wil de CR actief, laagdrempelig en duidelijk zichtbaar betrokken zijn met alle zaken binnen het ziekenhuis die patiënten aangaan. In dat kader wil de CR werken aan haar bekendheid onder en in contact treden met diverse patiëntengroepen om zo daadwerkelijk als vertegenwoordiger van hen te kunnen optreden. CR leden nemen om die reden deel aan spiegelbijeenkomsten met patiënten, bezoeken met regelmaat patiëntenpanels, zijn geïnformeerd over de uitkomsten van patiënttevredenheidsonderzoek en zijn lid van de kerngroep Dialoog met de Samenleving.
Samenstelling
De CR streeft ernaar in zijn samenstelling representatief te zijn voor de patiënten uit de regio. De leden zijn ervaringsdeskundig en weten uit eigen ervaring, of van anderen, wat het betekent om patiënt te zijn in het ziekenhuis. Tevens wordt gelet op voldoende diversiteit in deskundigheid en achtergrond.
- Loes Sieben (Voorzitter)
Voordat ik een aantal jaren geleden voorzitter werd van de Cliëntenraad, heb ik bijna 40 jaar in voortgezet en hoger onderwijs gewerkt. Eerst als docent Nederlands en de laatste jaren als directeur van een middelbare school. Mijn werkend leven begon ik heel lang geleden als EEG-laborante in het toenmalige De Wever ziekenhuis; daar maakte ik voor het eerst kennis met de gezondheidszorg, een sector die me altijd is blijven boeien. Nu aan het eind van mijn carrière ben ik weer terug in de zorg waar ik me inzet voor de belangen van patiënten en hun naasten.Bij alle voorgelegde beslissingen en beleidsvoorstellen stelt de Cliëntenraad de kernvraag: Wat betekent dit voor de patiënt, wordt de patiënt er beter van, ondervindt hij meer comfort en/of ervaart hij dat de zorg om hem of haar draait. Pas als al die vragen naar tevredenheid zijn beantwoord adviseert de cliëntenraad positief over het voorgenomen besluit. Is er voor de patiënt en de continuïteit van de zorg geen voordeel te behalen dat luidt ons advies: “Niet doen”. Voor ons draait het immers om de patiënt. Met veel enthousiasme zetten we ons in om de zorg voor de patiënt en zijn naasten elke dag een beetje beter te maken. - Jos Derhaag (Lid)
Ik ben sinds 2020 lid van de Cliëntenraad en werk als Director of Facility & Prevention Officer voor de grootste, internet apotheek van Europa. Daarnaast ben ik actief in het sociale- en verenigingsleven in verschillende rollen (voorzitter, penningmeester en secretaris). Sinds meer dan 25 jaar ben ik werkzaam in de logistieke en facilitaire wereld. Steeds in verschillende werkvelden en sectoren zoals zorg, onderwijs en overheid.Graag wil ik mijn kennis en ervaring in de verschillende werkvelden en sectoren inzetten ten behoeve van de cliënten van Zuyderland. Ik vind het belangrijk dat de omgeving en de omstandigheden waarin / waaronder de zorg wordt uitgevoerd excellent genoemd kan worden. Binnen de Cliëntenraad ben ik contactpersoon voor de OR, financiën, facilitaire zaken (denk hierbij aan o.a. vastgoed, voeding, groen & veiligheid) en het Patiëntenportaal / ICT (denk hierbij aan E-Health en Innovatielab). - Pauline Jansen (Lid)
Ik ben sinds 2013 lid van de Cliëntenraad en werk als arbeidsdeskundige in de private sector en ben lid van de Ondernemingsraad van een groot bedrijf met meer dan 5000 werknemers, dat diensten aanbied op het gebied van verzuimbegeleiding, inzetbaarheid en gezondheid. Tot 2020 was ik bestuurslid van de Zorg van de Zaak Foundation en lid van het bestuur van het CMWW (Centrum voor Maatschappelijk Werk, Welzijnswerk en Peuteropvang). Voordat ik startte als arbeidsdeskundige deed ik expertise op als leidinggevende en coach/adviseur voor diverse directies vanuit mijn functies als clustermanager werkgelegenheidsprojecten en coördinator en projectleider vrouw en techniek.Als arbeidsdeskundige zoek ik steeds naar een zo optimaal mogelijk re-integratieresultaat voor de arbeidsongeschikt geraakte werknemer. Ik maak me in de Cliëntenraad onder andere sterk voor goede communicatie tussen patiënt en zorgaanbieder. Als patiënt en mantelzorger weet ik, uit eigen ervaring, hoe belangrijk dat is. Mijn aandachtsgebieden zijn: ethische zaken en pastorale zorg, de Academie voor patiënt & mantelzorger en de Businessclub Zuyderland. - Jo Crijns (Lid)
Iets willen betekenen voor de medemens die zelf door ziekte of ouderdom niet meer voor zijn eigen belangen kan opkomen. Dat is heel basaal mijn drijfveer. Na mijn pensioen ben ik vrijwilliger geworden bij zorgcentrum de Egthe (Zuyderland) om invulling te geven aan dat doel. Een logische stap was dan ook een plaats in de cliëntenraad om een nog bredere invulling te kunnen geven aan die doelstelling.Na meer dan 45 jaar in verschillende advies-, management- en directiefuncties, in het bedrijfsleven en overheid, werkzaam te zijn geweest wil ik mijn kennis en ervaring inzetten bij Zuyderland MC. Om nu en in de toekomst hoogwaardige patiëntenzorg te kunnen blijven leveren is het van belang om proactief in te spelen op actuele ontwikkelingen en veranderingen die zich in het zorglandschap voordoen. Binnen de cliëntenraad heb ik de mogelijkheid om deze (organisatie)ontwikkelingen van dichtbij te volgen en hier, vanuit patiëntperspectief, invloed op uit te oefenen. Mijn bedrijfskundige achtergrond komt daarbij goed van pas. - Wil Schmitz (Lid)
De Patiënt – de Behandelaar(s) – en de Verpleging/Verzorging. Om die driehoek draait het in de patiëntenzorg. Hun kennis en houding, hun samenwerking en de beschikbare middelen zijn bepalend voor goede patiëntenzorg. Vanuit dit perspectief kijk ik naar de zorgverlening in het Medisch Centrum Zuyderland. Als cliëntenraad moeten we het hebben van informatie ophalen, goed inlezen en gesprekken voeren. Vandaaruit kunnen we de organisatie bevragen op wat alle voorstellen, initiatieven en werkwijzen betekenen voor de patiënt.Wat ik meeneem is mijn achtergrond als oud-bestuurder van de Hogeschool en oud-bestuurder van een Zorginstelling voor langdurige zorg. Als nieuw lid heb ik al een grote openheid ervaren onder bestuur, management en medewerkers om het gesprek met de CR te voeren. Dat geeft vertrouwen om onze rol te kunnen pakken.
- Karel Mollenbeck
Ik ben sinds 1 januari 2022 lid van de Cliëntenraad. Via het voortgezet onderwijs ben ik 40 jaar betrokken geweest bij het verwezenlijken van een goede toekomst voor de jeugd in deze regio. Eerst als docent aardrijkskunde, wiskunde en algemene natuurwetenschappen, later als schoolleider. Het welzijn van inwoners in onze regio gaat me aan het hart. Sinds mijn pensionering in het onderwijs wil ik me nu inzetten voor een goede patiëntenzorg in Zuid-Oost Limburg. Daarbij vind ik een goede communicatie van groot belang. Een van mijn aandachtspunten is dan ook dat hulpverleners in de zorg helder en duidelijk met cliënten communiceren. Daarbij houd ik ook bij de verdergaande digitalisering, die voor het betaalbaar houden en efficiënter maken van de zorg zeker nodig is, altijd de cliëntenbelangen en -mogelijkheden in het oog.Mijn portefeuilles binnen de Cliëntenraad zijn: Kwaliteit en Patiëntveiligheid, Dialoog met de Samenleving, eHealth, Spiegelgespreksleider, Lid GCR. - Monique Murrer- Hameleers (Lid)
- Annelies Driessen & Sanne Nelissen (Ambtelijk secretariaat & secretariaat)
Portefeuilleverdeling
De Cliëntenraad bestaat uit 7 leden die elk eigen portefeuilles hebben. De portefeuilles sluiten aan bij Zuyderland als organisatie en behelzen zo alle belangrijke thema’s voor patiënten. De CR heeft voor de komende jaren thema’s gekozen die aansluiten bij de strategie en doelen van Zuyderland MC. In onze contacten vragen we nadrukkelijk aandacht voor deze thema’s. Ook buiten het ziekenhuis zijn er contacten, bijvoorbeeld met collega’s van andere ziekenhuizen, patiëntenorganisaties en landelijke instellingen. De CR heeft daarom de werkzaamheden opgesplitst in verschillende aandachtsgebieden.
Bekijk hier het overzicht van de aandachtsgebieden>>
De Cliëntenraad aan het werk
De CR vergadert een keer per maand: zowel strategische, tactische en operationele onderwerpen worden hier besproken, gevolgd en teruggekoppeld. Er vindt instemming plaats en er wordt gevraagd dan wel ongevraagd advies gegeven. De CR overlegt maandelijks met het bestuur van het ziekenhuis, maar ook met de verschillende afdelingen binnen de totale organisatie. De CR sluit aan bij strategiedagen en vraagt voortdurend aandacht voor het belang van de patiënt. In een aantal commissies en werkgroepen nemen leden van de CR zitting, met als opdracht de ontwikkelingen en voorstellen te beoordelen vanuit het perspectief van de patiënt. De CR gaat niet in op individuele klachten van patiënten, hiervoor kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris. Ook het informeren van een individuele patiënt is geen taak van de CR.
Procedure vacaturestelling
De leden worden verkozen via officiële vacaturestelling. Deze wordt op de informatiekanalen gedeeld.
Jaarverslagen
Uw mening gevraagd
De Cliëntenraad is zeer geïnteresseerd in uw mening over zaken die van belang zijn voor patiënten van Zuyderland Medisch Centrum. Heeft u een advies of opmerking over een behandeling, de verpleging, de opvang of ondersteuning van patiënten, dan kunt u deze naar de Cliëntenraad sturen. U kunt per e-mail contact met ons opnemen: clientenraad@zuyderland.nl.
De Cliëntenraad van Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg is een zelfstandig en onafhankelijk orgaan en bestaat uit zes leden. Iedereen die een behandelovereenkomst heeft (gehad) met Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg kan lid worden van de Cliëntenraad. Ook ouders of partners van cliënten kunnen lid zijn van de Cliëntenraad. De meerderheid van de leden van de Cliëntenraad moet echter uit (ex-)cliënten bestaan.
Wij hebben úw hulp nodig!
Samen met u kunnen wij invloed uitoefenen. We horen graag wat wij al goed doen of wat nog beter kan. Mail ons gerust op clientenraadggz@zuyderland.nl
Elk zorgcentrum van Zuyderland beschikt over een eigen Cliëntenraad.
Samenstelling Cliëntenraad
De samenstelling van de Cliëntenraad is een goede afspiegeling van alle cliënten die gebruik maken van onze zorg- en dienstverlening. Zuyderland streeft ernaar om de cliënt zoveel mogelijk zelf zitting te laten nemen in de Cliëntenraad. Als dit niet mogelijk is, kunnen vertegenwoordigers, bijvoorbeeld familieleden, in de raad zitting nemen.
Meer weten?
Elke Cliëntenraad is bereikbaar via het secretariaat van het betreffende zorgcentrum.
Cliëntenraad Zuyderland Thuiszorg
De Cliëntenraad van Zuyderland Thuiszorg en Zuyderland Thuishulp is een zelfstandig en onafhankelijk orgaan en behartigt de belangen van cliënten die gebruik maken van de diensten van beide organisaties. De raad is er niet voor individuele gevallen. De leden van de Cliëntenraad zijn in sommige gevallen cliënten, familieleden of mantelzorgers van cliënten, maar dit is niet noodzakelijk. Het is vanzelfsprekend dat de leden wel allen affiniteit hebben met de doelgroep.
Als u vragen of opmerkingen heeft met betrekking tot de zorgverlening van Zuyderland Thuiszorg, dan kunt u deze mailen naar: clientenraad@zuyderlandthuiszorg.nl of stuur een brief naar Cliëntenraad Zuyderland Thuiszorg, Postbus 5, 6130 AA Sittard.
Visie Cliëntenraad Thuiszorg/Thuishulp
De Cliëntenraad Thuiszorg/Thuishulp vindt het belangrijk om de behoeften van cliënten te kennen. De Cliëntenraad maakt zich sterk dat zij vroegtijdig wordt betrokken bij ontwikkelingen binnen Thuiszorg en Thuishulp. Daarnaast volgt de Cliëntenraad de maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van Thuiszorg en Thuishulp als onderdeel van Zuyderland Zorg.
De Cliëntenraad maakt onderdeel uit van de Divisie Cliëntenraad, waar zaken gezamenlijk worden opgepakt.
Cliëntenraad Zuyderland Thuishulp
De Cliëntenraad van Zuyderland Thuiszorg en Zuyderland Thuishulp is een zelfstandig en onafhankelijk orgaan en behartigt de belangen van cliënten die gebruik maken van de diensten van beide organisaties. De raad is er niet voor individuele gevallen. De leden van de Cliëntenraad zijn in sommige gevallen cliënten, familieleden of mantelzorgers van cliënten, maar dit is niet noodzakelijk. Het is vanzelfsprekend dat de leden wel allen affiniteit hebben met de doelgroep.
Als u vragen of opmerkingen heeft met betrekking tot de zorgverlening van Zuyderland Thuishulp, dan kunt u deze mailen naar: clientenraad@zuyderlandhuishoudelijkehulp.nl of stuur een brief naar Cliëntenraad Zuyderland Thuishulp, Postbus 5060, 6130 PB SITTARD.
Visie Cliëntenraad Thuiszorg/Thuishulp
De Cliëntenraad Thuiszorg/Thuishulp vindt het belangrijk om de behoeften van cliënten te kennen. De Cliëntenraad maakt zich sterk dat zij vroegtijdig wordt betrokken bij ontwikkelingen binnen Thuiszorg en Thuishulp. Daarnaast volgt de Cliëntenraad de maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van Thuiszorg en Thuishulp als onderdeel van Zuyderland Zorg.
De Cliëntenraad maakt onderdeel uit van de Divisie Cliëntenraad, waar zaken gezamenlijk worden opgepakt.