Tijdens uw behandeling zal uw behandelend arts u meerdere keren vragen om vragenlijsten in te vullen. Met deze vragenlijsten krijgen we zicht op uw situatie. We krijgen daarmee beter zicht op uw klachten, kwaliteit van leven, uw functioneren en uw zorgbehoefte. Deze informatie gebruiken we in de spreekkamer in het gesprek tussen u en uw arts, om te bepalen wat voor uw situatie het beste is. Daarnaast willen we graag weten hoe goed de behandeling heeft geholpen en of u als patiënt tevreden bent over de zorg die u bij ons heeft gekregen. Deze vragenlijsten worden ook wel Patient Reported Outcome Measure (PROMs)/ Patiënt gerapporteerde uitkomst metingen genoemd.
De vragenlijsten worden periodiek uitgevraagd en zijn onderdeel van uw behandeling. Met periodiek bedoelen we dat de vragenlijst meerdere keren ingevuld dient te worden. Namelijk vóór uw behandeling, na de behandeling, en in sommige gevallen daarna op maandelijkse of jaarlijkse basis. Deze vragenlijsten worden digitaal afgenomen. U kunt de vragenlijst invullen op bijvoorbeeld een computer, tablet of telefoon. U krijgt een email vanuit Zuyderland met het verzoek om de vragenlijst in te vullen (eventueel samen met uw naaste, mantelzorger of hulpverlener). In de email (met als onderwerp: “er staat een vragenlijst voor u klaar”) staat een link waarop u kunt klikken. De link wijst u door naar een website (VitalHealth QuestionnaireManager) waar u kunt inloggen en de vragenlijsten kunt invullen.
Op de website wordt u gevraagd om in te loggen: dit kan met uw email-adres. U ontvangt vervolgens een sms-code ter verificatie op uw telefoon. Deze code kunt u invullen op de website en daarna kunt u de vragenlijst invullen. Het is dus belangrijk dat uw email-adres en telefoonnummer bekend en actueel zijn bij Zuyderland. Dit kunt u controleren in uw patiëntportaal MijnZuyderland. Bij wijzigingen van uw email-adres of telefoonnummer dient u deze zo snel mogelijk door te geven aan ons. Dit kan in uw patiëntportaal MijnZuyderland, of via de aanmeldbalie in het ziekenhuis. Het kan voorkomen dat u geen email-adres en/of telefoonnummer en/of computer, tablet of telefoon met internettoegang heeft. U kunt dit doorgeven aan uw behandelend arts en deze zal u dan vragen de vragenlijsten op een tablet van het ziekenhuis in te vullen als u in het ziekenhuis bent.
Op het moment dat u alle vragen beantwoord heeft bent u klaar. Uw behandelend arts kan daarna uw antwoorden inzien en krijgt een samenvatting van uw antwoorden waarmee uw arts zicht heeft op uw situatie. Uw behandelend arts zal de antwoorden met u bespreken tijdens het eerstvolgende gesprek met u. Heeft u in de tussentijd al behoefte aan zorg (naar aanleiding van de vragenlijst)? Dan is het belangrijk dat u contact opneemt met het ziekenhuis.
