Ga naar hoofdinhoud

Zuyderland zet verpleegkundig handelen op de kaart met klinisch redeneren

22 nov 2022

De kwaliteit van de verpleegkundige zorg naar een nóg hoger niveau tillen, dat is wat Zuyderland probeert te bereiken met ‘klinisch redeneren’. Het is in veel ziekenhuizen een belangrijk thema, en dus ook in Zuyderland Medisch Centrum. Daar worden afdelingen geschoold en werken zogenaamde ‘bedside coaches’ met verpleegkundigen aan hun ontwikkeling na de tijdelijke stop die volgde door corona.

‘Klinisch redeneren is bij ons eigenlijk de rode draad door de dag van onze verpleegkundigen,’ verduidelijkt Jacqueline Marx, IC-verpleegkundige en coördinator van  de scholing in Zuyderland. ‘Veel verpleegkundigen doen het al, soms zelfs zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. Je bepaalt ‘s morgens namelijk altijd wie als eerste besproken wordt tijdens de artsenvisite, wie wanneer gewassen word of welke bijwerkingen de gegeven medicatie kan hebben,, Dat redeneren gebeurt aan de lopende band.’

Dialoog
Volgens Jacqueline blijft het van belang om die dialoog te voeren en dus het gesprek aan te gaan. Er komen dan zaken naar boven die niet in de papieren van de patiënt staan. ‘Wij zien het hier als babbelen over wat je doet in relatie tot de patiënt en mét de patiënt. Hardop zeggen wat je doet en … waarom je dat doet.’  De bedside dialoog hoeft niet lang te duren, soms zelfs maar enkele minuten, waarna je de dialoog voortzet buiten de patiëntenkamer. 

Ook de SBAR-methode (Situation, Background, Assessment, Recommandation), waarmee de communicatie over een patiënt tussen verschillende hulpverleners verbeterd wordt, speelt een belangrijke rol.

Bedside coaches
Verzorgenden en verpleegkundigen doen het in de praktijk vaak al heel goed, maar een scholing kan eventuele twijfel wegnemen. Naast een training voor alle verpleegkundigen over klinisch redeneren is Zuyderland daarom ook gaan werken met bedside coaches die verpleegkundigen in de praktijk bewust kunnen maken van het klinisch redeneren en met hun collega’s aan het bed de dialoog voeren.

Evidence based practice
‘Als verpleegkundige ben je vaak de advocaat van de patiënt’, legt Jacqueline uit. ‘Wij zijn verantwoordelijk voor hem of haar, hij of zij verdient de beste zorg. Zo thuis mogelijk, of juist hier in het ziekenhuis. Klinisch redeneren is daarom niet voor niets een van de vier pijlers van het Verpleegkundig Leiderschapsprogramma binnen Zuyderland. Ik vertel iedereen maar wát graag hoe belangrijk we dit thema hier vinden.’