direct contact

Direct contact

Verzorgingshuiszorg

Kunt u niet meer zelfstandig wonen door ouderdom, ziekte of een handicap? Dan kunt u terecht in een van onze zorgcentra voor verzorgingshuiszorg. U krijgt hulp bij wassen, aankleden, eten en naar bed gaan. Soms is dit voor een bepaalde tijd. Bijvoorbeeld om te herstellen na een ziekte of een operatie.

In onze zorgcentra worden ook activiteiten georganiseerd en zijn er faciliteiten voor u en waar soms ook de buurtbewoners gebruik van kunnen maken. In sommigen zorgcentra wonen zowel mensen die verzorgingshuiszorg krijgen als mensen die verpleeghuiszorg krijgen.

verzorgingshuiszorg
  • Onze medewerkers

    Tijdens het verblijf in ons zorgcentrum staat een team van medewerkers klaar om voor de cliënt te zorgen. Met enkele medewerkers zal de cliënt persoonlijk contact hebben, zoals de verzorgende, verplegende, activiteitenbegeleider en de medewerkers in ons restaurant. Anderen zorgen achter de schermen dat het verblijf optimaal verzorgd is. Een aantal hulpverleners, zoals de psycholoog, arts, fysiotherapeut, diëtist, tandarts en ergotherapeut worden alleen ingeschakeld als dit nodig is.

    Zorgtrajectbegeleider
    Zodra de cliënt is aangemeld bij Zuyderland Klantenservice, krijgt de cliënt te maken met een vaste zorgtrajectbegeleider. De cliënt en diens naasten kunnen bij hem of haar terecht voor:

    • Informatie over alle mogelijkheden van zorg binnen Zuyderland
    • Antwoorden op vragen
    • Advies en begeleiding bij het aanvragen van zorg
    • Informatie over de wachtlijsten
    • Vervangende zorg tijdens de periode, voordat de cliënt opgenomen kan worden
    • Begeleiding naar de juiste zorg op de juiste plaats
    • Het regelen van de opname in een van onze zorgcentra

    Eerst verantwoordelijke verzorgende (EVV)
    De Eerst Verantwoordelijke Verzorgende (EVV) is de vaste contactpersoon, die alle zaken regelt die met de zorgverlening te maken hebben. De EVV onderhoudt contacten met de cliënt en de vertegenwoordiger over de dagelijkse gang van zaken. Zijn er zaken die niet duidelijk zijn, bespreek deze dan met de EVV.

  • Kosten

    Wet Langdurige Zorg (WLZ)
    Het verblijf in het verzorgingshuis wordt gefinancierd door de Wet Langdurige Zorg(WLZ). Het is wettelijk bepaald dat u zelf een bijdrage moet betalen in de kosten van het verblijf in het zorgcentrum. De hoogte hiervan is afhankelijk van uw persoonlijke situatie en inkomen. De zorgtrajectbegeleider van Zuyderland Klantenservice zal u hierover informeren.

    • Meer informatie kunt u ook nalezen op de website ‘Eigen bijdrage Zorg met Verblijf’ van het Centraal Administratie Kantoor (CAK).
    • Algemene informatie over de zorg in een WLZ-instelling kunt u vinden in het WLZ-kompas op de website van Zorginstituut Nederland.

    In onze zorgcentra wordt volgens deze richtlijnen gehandeld.

    De kamer
    Het appartement
    Voordat de cliënt het appartement in gebruik kan nemen, zorgen wij ervoor dat dit in een goede staat wordt gebracht. Indien nodig worden de muren geschilderd. In het appartement zijn een tv aansluiting, een contactdoos voor de telefoon, een bed, een koelkast, gordijnen, vloerbedekking en standaardverlichting aanwezig. Indien gewenst stellen wij in het appartement een kookplaatje ter beschikking.

    Telefoon
    De cliënt heeft de beschikking over een telefoonaansluiting in het appartement. De abonnements- en gesprekskosten zijn voor eigen rekening en worden door Zuyderland in rekening gebracht.

    Televisie
    In het appartement zit een aansluiting voor een televisie. De cliënt kan zijn eigen toestel meebrengen. Indien in het appartement gebruik wordt gemaakt van radio en/of TV, wordt voor het CAI abonnement maandelijks € 10,00 (prijspeil 2016) in rekening gebracht.

    Overige kosten
    Broodmaaltijden
    De broodmaaltijd moet de cliënt zelf verzorgen. In onze eigen winkel op de begane grond, kunnen hiervoor inkopen worden gedaan of de familie van de cliënt kan dit regelen. Voor de broodmaaltijd ontvangt de cliënt maandelijks een bedrag van € 62,28 (prijspeil 2016). Dit bedrag wordt éénmaal per jaar geïndexeerd.

    Dranken in restaurant
    De cliënt krijgt in het restaurant gratis koffie, thee en frisdranken. Bezoek moet voor consumpties betalen.

    Waskosten
    Het zorgcentrum betaalt de kosten van het wassen, drogen en strijken van beddengoed en handdoeken. Het wassen van kleding kan de cliënt zelf verzorgen of, voor eigen rekening, aanbieden aan een externe wasserij. De kosten van wassen, stomen en chemisch reinigen zijn voor eigen rekening en worden niet door de WLZ vergoed**.

    ** Meerkosten voor het wassen van machinewasbare kleding, die veroorzaakt worden door een ziekte of aandoening, komen voor rekening van de instelling. Vergoeding van de meerkosten gebeurt alleen als de kosten hoger zijn dan € 84,35 (prijspeil 2016). Dit bedrag wordt éénmaal per jaar geïndexeerd.

  • Ethische zaken

    Op sommige momenten in het leven moeten belangrijke keuzes gemaakt worden bijvoorbeeld over wilsverklaring, reanimatie of euthanasie.

    Vaak kunnen tegenstrijdige overwegingen het voor u moeilijk maken om tot een beslissing te komen. Het is voor u goed om te weten dat voor ons het belang van de cliënt altijd voorop staat.
    Het is belangrijk dat u tijdig nadenkt wat u graag wil als u in een situatie terechtkomt waarin keuzes gemaakt moeten worden. Praat erover met uw familie of vrienden op een rustig moment als nog niets aan de hand is. Het is voor uw eigen gemoedsrust én voor uw omgeving fijn om te weten hoe u over een aantal zaken denkt.

    Raadpleeg onze folder als u meer wilt weten over de manier waarop Zuyderland Zorgcentra omgaat met: wilsverklaring; reanimeren; euthanasie.

  • Zorgleveringsovereenkomst en Zorgleefplan

    Zorgleveringsovereenkomst
    Als de cliënt in een zorgcentrum van Zuyderland Zorgcentra komt wonen, wordt er een zorgleveringsovereenkomst afgesloten tussen de cliënt en het zorgcentrum. In deze overeenkomst worden enkele zaken vastgelegd. Denk daarbij aan afspraken over de kamer, de medische voorzieningen die geboden worden, de verzorging waar de cliënt op kan rekenen, vergoedingen die betaald moeten worden en het beëindigen van de overeenkomst. De cliënt moet deze overeenkomst zien als een algemeen contract met ons. Afspraken die met de cliënt persoonlijk gemaakt worden, worden beschreven in het zorgleefplan.

    Zorgleefplan
    Als de cliënt bij ons komt wonen wordt hij of zij samen met de vertegenwoordiger uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met de eerst verantwoordelijke verzorgende (EVV). Tijdens dit gesprek maakt de EVV afspraken over de zorg die wij bieden, aangepast aan de behoeften en mogelijkheden. Daardoor weet de cliënt waar hij of zij op kan rekenen, maar ook wat er niet van ons mag worden verwacht.

  • Een klacht

    Bij Zuyderland Zorgcentra vinden we een klacht een belangrijk signaal. In de behandeling van klachten nemen we iedereen serieus. Bent u ontevreden over onze zorg- en dienstverlening? Dan kunt u dat bespreken met onze medewerkers of de leidinggevende. Lukt het niet om tot elkaar te komen, dan kan ook de klachtenfunctionaris met u zoeken naar een oplossing. De klachtenfunctionaris kunt u bereiken op telefoonnummer 06 53234222 of per e-mail: c.lemmens@zuyderland.nl

    Klachtencommissie
    Leidt deze informele aanpak niet tot het gewenste resultaat, dan kunt u terecht bij de formele klachtencommissie die de directie adviseert over het oordeel op de klacht. De directie geeft het uiteindelijke oordeel. Indien u dit wenst, kunt u zich ook rechtstreeks wenden tot de klachtenfunctionaris dan wel de klachtencommissie. De klachtencommissie bestaat o.a. uit een onafhankelijke voorzitter en een onafhankelijk lid.

    U kunt uw klacht richten aan:
    Klachtencommissie Zuyderland Zorgcentra
    Postbus 5500
    6130 MB Sittard-Geleen