‘Zorgcoördinator is een veelzijdige en uitdagende functie’

Lees het hele verhaal

Natascha van de Bergh

Zorgcentrum Glana

‘Zorgcoördinator is een veelzijdige en uitdagende functie’

Natascha van den Bergh (39) begint in 2003 als verzorgende IG bij zorgcentrum Vastrada in Susteren. In 2010 vervolgt ze haar carrière in zorgcentrum Glana in Geleen. Nadat ze op verschillende afdelingen heeft gewerkt, gaat ze in 2017 aan de slag als zorgcoördinator (zoco) op een van de somatische afdelingen. Hier wonen cliënten met chronische aandoeningen, zoals Parkinson of COPD. Volgens een collega is zij de vrolijkste zoco binnen Glana omdat ze altijd goede zin heeft.

Natascha staat erom bekend dat ze de hele dag fluit en graag knuffelt. Voor haar is knuffelen een manier van aandacht geven en krijgen. Zowel collega’s als bewoners vonden dat in het begin vreemd, maar inmiddels zijn ze eraan gewend.

Natascha: ‘Zoco is een veelzijdige en uitdagende functie waarin ik allround bezig ben. Ik coach teamleden zowel op de werkvloer als individueel, maak dienstlijsten en onderhoud contacten met bewoners en familie. Van mijn leidinggevende krijg ik de vrijheid om mijn taken naar eigen inzicht uit te voeren. Een van die taken is dat ik eraan bijdraag dat mijn team een zelfstandig team wordt. Dat gaat me goed af. Ik werk vanuit mijn buikgevoel. Ik heb geleerd om dat gevoel concreet te maken en te gebruiken als leidraad in mijn werk. Naast mijn taken als zoco help ik ook mee op de afdeling als dat nodig is.’

Natascha werkte eerder met bewoners in verschillende stadia van dementie. Bij deze categorie bewoners staat cliëntgerichte zorg voorop. Dit houdt in dat handelingen worden afgestemd op de wensen en behoeftes van de cliënt en het in stand houden van de eigenwaarde en zelfredzaamheid.
‘De kennis en ervaring die ik daar heb opgedaan, kan ik nu goed gebruiken op de somatische afdeling waar over het algemeen taakgericht wordt gewerkt. Bij taakgerichte zorg ligt het accent op het efficiënt uitvoeren van verzorgende en verplegende taken. Het is een hele ommezwaai voor de medewerkers om van een taakgerichte naar een cliëntgerichte manier van werken te gaan. We doen dit omdat ouderen steeds langer thuis blijven wonen en dus ook pas op hogere leeftijd verhuizen naar een zorgcentrum. Dan is er toch regelmatig sprake van beginstadia van dementie. Alleen taakgericht werken is daarom onvoldoende.’

Natascha legt uit dat medewerkers de bewoners niet dwingen om iets te doen. ‘Vaak kun je met creatieve oplossingen toch je doel bereiken. Stel een bewoner wil niet gewassen worden, dan lukt het vaak wel als ik zeg dat ik de witte was aan wil zetten. Hun was kan dan nog mee. Meestal is dat al voldoende om de bewoner zover te krijgen om toch de wasbeurt te ondergaan. Dat werd immers vroeger ook zo gedaan. Eerst ging de familie in bad en daarna werd de witte was gedaan.’

Snel naar