direct contact

Direct contact

Thuiszorg – Verzorgende B, Sandra

'In de thuiszorg doe je ertoe'

Sandra, verzorgende B, vertelt trots over de houvast die zij cliënten kan bieden. “Leun maar op mij, ik zorg ervoor dat u niet valt. Uit angst om uit te glijden, durfde één van mijn cliënten de douchecabine niet meer in te stappen.” Door zijn gebrekkige evenwicht en verkrampte houding bood het antislipmatje geen oplossing. “Sindsdien laat ik hem op zijn sloffen de douchecabine betreden. Pas als hij zit, gaan de sloffen uit. De beste man glundert dan van oor tot oor. En ik natuurlijk ook.”

/

Terug in de thuiszorg
Al in 2000, toen Sandra werkzaam was als huishoudelijke hulp, behaalde ze haar zorgdiploma. “Ik wilde me ontwikkelen en Orbis, het voormalige Zuyderland, hielp me daarbij.” Na een aantal jaren als verzorgende B werkzaam te zijn geweest in de thuiszorg, vervolgde Sandra haar carrière in een andere sector. Begin dit jaar keerde ze deze kantoorfunctie de rug toe en koos ze bewust voor een terugkeer in de thuiszorg. “Ik maakte lange dagen en ging vrijwel nooit voldaan naar huis. Er bleef altijd wel werk liggen. Ook miste ik het contact met mensen en het gevoel om écht van betekenis te zijn.” Sandra dacht echter dat haar diploma niet meer voldeed. Het tegenovergestelde was waar. “Zuyderland Thuiszorg bood me de kans om weer als verzorgende B aan de slag te gaan. Ik ben goed begeleid en heb mijn plek snel weten te vinden. De thuiszorg zit in me.”

Een professionele band
Sandra werkt vooral ochtend- en avonddiensten en ondersteunt cliënten bij het aan- en uitkleden, wassen en eten. “Ook help ik hen met de medicatie, door het aanreiken en toedienen van de medicijnzakjes. Hier heeft Zuyderland Thuiszorg me apart voor geschoold. Daarnaast heb ik een coördinerende rol: van het bestellen van incontinentiemateriaal tot het signaleren van veranderingen in de gezondheid van cliënten. Loopt alles zoals het behoort te lopen? Dien ik een verpleegkundige in te schakelen?” Haar veelzijdige en verantwoordelijke functie vereist zelfvertrouwen, zo erkent ze. “Als ík me zeker voel, dan voelen mijn cliënten dat ook. Het vaste contact helpt daarbij enorm. Het stelt me in staat om een professionele band met hen op te bouwen, waardoor ik situaties steeds beter leer begrijpen en signalen steeds sneller oppik.”

Gerichte aandacht
De persoonlijke verzorging van cliënten is een intieme aangelegenheid. “Niet alleen fysiek, maar zeker ook mentaal. De gesprekken die we voeren zijn de ene keer luchtig en de andere keer ernstig. Cliënten delen hun levensverhalen met me en vertellen me hoe ze zich écht voelen.” Sandra is dan ook dankbaar voor de gerichte aandacht die zij haar cliënten kan geven. “Dat was in mijn vorige baan wel anders. Toen was ik met van alles en nog wat bezig en had ik nauwelijks ruimte voor diepgang. Nu kan ik me volledig concentreren op die ene cliënt. Zijn zorgvraag staat centraal. En als de cliënt meer tijd nodig heeft, dan geef hem die.”

Investeren in elkaar
Sandra geniet van het werken in de wijk. “Van de stadssfeer in Geleen Centrum tot de meer dorpse sfeer in Lindeheuvel. Met elk hun eigen charmes. Ik kom er graag.” Ook wijst ze op de voordelen van de reistijd tussen cliënten. “De autorit geeft me tijd om een cliëntbezoek te verwerken. Om de knop weer om te zetten. Mocht ik me geen raad weten, dan kan ik overigens altijd terugvallen op mijn teamleden of collega’s op kantoor. Of het nu een complexe zorgvraag of een kapotte iPad betreft: we zijn er voor elkaar.” Binnenkort start Sandra met de opleiding tot verzorgende C. “Zuyderland Thuiszorg laat me bewust nadenken over mijn toekomst. En biedt me ondersteuning om aan mijn toekomst te werken.”