Ga naar hoofdinhoud

‘De cliëntenraad, een zinvolle tijdsbesteding die voldoening geeft’

Lees het hele verhaal

Jos Habets

Care

‘De cliëntenraad, een zinvolle tijdsbesteding die voldoening geeft’

Mijn naam is Jos Habets, vicevoorzitter van de cliëntenraad van Zuyderland Thuiszorg en Zuyderland Thuishulp. Ik val meteen met de deur in huis: wij zoeken nieuwe leden. Ik hoop dat ik een aantal lezers kan enthousiasmeren om lid te worden van onze cliëntenraad. Samen zetten we de schouders eronder en behartigen we de belangen van de cliënten die gebruik maken van de diensten van beide organisaties.

Mijn lidmaatschap komt voort uit het lezen van een oproep voor nieuwe leden in de nieuwsbrief van de cliëntenraad. Mijn moeder kreeg die brief omdat ze gebruik maakte van Thuishulp. De tekst maakte me nieuwsgierig. Het zou een mooie uitdaging zijn, temeer omdat ik op zoek was naar een functie waarin ik iets kon betekenen op maatschappelijk gebied. Na een informatief gesprek werd ik enthousiast en besloot ik om lid te worden. Dat was in 2016 en het bevalt nog steeds goed.

Als lid van de cliëntenraad behartig je niet de belangen van jezelf of van een familielid. In plaats daarvan stel je het grote geheel voorop. De raad is er niet voor individuele gevallen. Om het grote geheel voorop te stellen, is het hebben van een helicopterview belangrijk. Het is vanzelfsprekend dat je affiniteit hebt met de doelgroep. Ik heb in het verleden in de gehandicaptenzorg gewerkt en ben al jarenlang mentor van twee cliënten. Van daaruit voel ik een binding met de doelgroep. Je hoeft niet per se een directe relatie te hebben met de zorg om lid te worden. Als je een binding voelt met de doelgroep, ben je bij ons aan het juiste adres. Dus werk je in de financiële sector, denk dan niet dat je niet de juiste kandidaat bent, maar wees welkom.

De tijdsinvestering valt mee. Vier keer per jaar plannen we een open en constructief overleg met het management. Mijn inschatting is dat je, inclusief leeswerk en voorbereidingen, één tot twee uur per maand bezig bent. Als we iets tussendoor willen bespreken, maken we gebruik van mailverkeer en/of zoeken we via beeldbellen contact met elkaar. Door Covid-19 zijn we hiertoe gedwongen en inmiddels gewend aan deze manier van communiceren. Als nieuw lid word je niet in het diepe gegooid. Je krijgt een goede begeleiding die onder andere bestaat uit een cursus om je in te wijden in de interessante materie van een cliëntenraad.

Zuyderland is een organisatie die vol in ontwikkeling is. In de media lezen we het ene mooie bericht na het andere. Ik ben dan ook trots dat ik als lid van de cliëntenraad mee mag gaan in die mooie beweging en mijn steentje bij kan dragen. Dat hoop ik nog lang te doen. Mijn hobby is fitness en daarmee zorg ik ook in mijn vrije tijd dat ik in beweging blijf. Stilstand is immers achteruitgang.

Heb ik je nieuwsgierig gemaakt en wil je ook een steentje bijdragen? Of wil je meer weten? Dan nodig ik je uit om contact met me op te nemen*. We zijn een gemotiveerde club mensen die altijd open staat voor nieuwe gezichten met een frisse kijk op datgene waar wij voor staan. Het is een zinvolle tijdsbesteding, die een mooie voldoening geeft.

*Jos Habets (rechts op de foto) 06-40912730