Voor het maken van uw eerste afspraak hebt u een verwijzing nodig.
U kunt alleen op afspraak terecht op de afdeling Psychologie & Psychiatrie, locatie Heerlen. U kunt op werkdagen van 08.30 – 17.00 uur bellen met 088 – 459 6490
Locatie
Hebt u een afspraak? U kunt zich voor uw afspraak melden op de etage 3, balie 3.10
Henri Dunantstraat 5
6419 PC Heerlen
Tel: 088 – 459 6490
Routebeschrijving
Contact opnemen is mogelijk op werkdagen van 8.30 – 17.00 uur (ook voor Maatschappelijk werk).
Afspraak afzeggen
Omdat er tijd voor u is gereserveerd, verzoeken wij u om zo min mogelijk afspraken af te zeggen.
Als u uw afspraak niet kunt nakomen, dient u dit uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch te laten weten via telefoonnummer 088 – 459 93 93 of rechtstreeks bij het secretariaat van uw hulpverlener.
Als u zonder bericht van afzeggen niet op de afspraak verschijnt, brengen wij de kosten hiervoor bij u in rekening. Uw zorgverzekeraar vergoedt deze kosten niet.
Kind en Adolescent
Er zijn veel problemen waar kinderen en adolescenten gelukkig zelf uit komen. Soms met hulp van ouders en naasten uit de omgeving. Er zijn ook problemen waar specialistische hulp bij nodig is. Bij de afdeling Kinderen en Adolescenten van Zuyderland GGZ staat een groot team van deskundigen klaar voor kinderen, adolescenten en hun naasten! Maak er gebruik van als het nodig is!
Volwassenen
Soms ontstaan na een lastige periode in uw leven psychische klachten zoals somberheid, angsten of spanningsklachten. Dit kan uw functioneren beïnvloeden op meerdere levensgebieden. Zoals in uw gezin/familie, op uw werk en binnen uw andere sociale contacten en bezigheden. Volwassenenzorg is voor mensen tussen de 18 en 65 jaar met psychiatrische problematiek.
Ouderen
Sommige ouderen krijgen problemen waardoor psychische klachten kunnen ontstaan, zoals somberheid, angsten, spanningsklachten, vergeetachtigheid of verwardheid. Cliënten die bij ouderenzorg worden aangemeld, zijn cliënten van 65 jaar en ouder met een psychiatrische problematiek of cliënten met geheugenproblemen (als gevolg van het ouder worden).
Om gebruik te kunnen maken van geestelijke gezondheidszorg, hebt u een verwijzing nodig van een erkende verwijzer. In alle gevallen is uw huisarts een erkend verwijzer. Wie behalve uw huisarts ook nog een erkend verwijzer is, staat in de polis van uw zorgverzekering. Dit kan per polis verschillen. Voor kinderen en jeugdigen tot 18 jaar geldt dat huisartsen, alle andere medisch specialisten, jeugdartsen en het Centrum voor Jeugd en Gezin ook erkend verwijzer zijn. U kunt zich niet zelf aanmelden.
De triagist of spreekuurhouder beoordeelt of de verwijzing past bij het aanbod van Zuyderland GGz. Deze person neemt contact op met de verwijzer als er nog vragen zijn of als de door de verwijzer aangeleverde informatie nog niet volledig is. Vooral de behandelgeschiedenis is erg belangrijk om te kunnen kiezen bij welk zorgprogramma het intakegesprek het beste kan plaatsvinden.
Kind & Adolescent
Bij meervoudige, complexe problemen in het ontwikkelingsverloop melden de jongere, het kind of de ouders zich meestal bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) of bij Bureau Jeugdzorg (BJZ). Daar wordt door verschillende deskundigen gekeken of een verwijzing naar de geestelijke gezondheidszorg nodig is en helpend kan zijn. Met deze indicatie kunt u bij Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg terecht. Ook is het mogelijk dat de huisarts of kinderarts rechtstreeks doorverwijst naar Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg. Bij twijfel of vragen over een aanmelding kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag verder met de vraag of en hoe u met de vraag rond uw kind bij ons terecht kunt.
Belangrijk:
Na de aanmelding sturen wij u informatie en vragenlijsten op. Op deze manier kunnen wij al een beeld van de situatie en van de hulpvraag vormen. Het is wettelijk afgesproken dat gezagdragende ouder(s) met een handtekening toestemming geeft/geven voor het starten van de zorg voor uw kind. Pas als deze handtekening(en) door ons ontvangen zijn, kan de zorg van start gaan.
Zuyderland GGz heeft geen behandelaanbod voor primaire verslavingsproblematiek, eetstoornissen en cliënten met een verstandelijke beperking. Op deze terreinen werken wij, bij dubbele diagnose, wel met de betreffende ketenpartners samen.
Kind en Adolescent
In veel gevallen kunnen wij kinderen of jeugdigen ambulant behandelen. Dat betekent dat de gesprekken en/of andere vormen van behandeling plaatsvinden bij Zuyderland GGz en/of deels in de thuissituatie.
Specialistische GGz volwassenen
Als u met een behandeling start, zijn er diverse mogelijkheden:
Het kwaliteitsstatuut maakt inzichtelijk hoe Zuyderland GGz gepaste zorg aan u levert. We geven in ons kwaliteitsstatuut aan hoe processen lopen en kwaliteit geborgd wordt, zodat uw behandelproces soepel verloopt. Hierbij speelt uw regiebehandelaar een belangrijke rol. Ons kwaliteitsstatuut is opgesteld aan de hand van het landelijk vastgestelde model kwaliteitsstatuut GGz.
Voor het maken van uw eerste afspraak hebt u een verwijzing nodig.
Wilt u een afspraak maken op onze afdeling GGz, locatie Sittard-Geleen, of bent u verhinderd? Dan kunt u op werkdagen van 8.30 – 17.00 uur bellen met 088 – 459 9393.
Locatie
Heeft u een afspraak? Meld u zich dan bij Meldpunt West 07.
Dr. H. van der Hoffplein 1
6162 BG Sittard-Geleen
Tel: 088 – 459 9393
Afspraak afzeggen
Omdat er tijd voor u is gereserveerd, verzoeken wij u om zo min mogelijk afspraken af te zeggen. Als u uw afspraak niet kunt nakomen, dient u dit uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch te laten weten via telefoonnummer 088 – 459 9393 of rechtstreeks bij het secretariaat van uw hulpverlener.
Als u zonder bericht van afzeggen niet op de afspraak verschijnt, brengen wij
Deeltijd (dagbehandeling) volwassenen
Open van 08.15 uur tot 16.30 uur. Alleen op afspraak. Bij binnenkomst meld u zich bij Meldpunt West 07.
Locatie Deeltijdbehandeling Ouderen
Gelderhof 2
6136 CC Sittard
Tel: 046 – 458 8011
Kliniek (opname)
Bezoektijden op werkdagen van 18.45 uur tot 20.00 uur (in het weekend ook van 14.00 uur tot 15.00 uur). Bezoekers hoeven geen afspraak te maken. Bij binnenkomst wel graag melden bij de receptie van de kliniek.
Gesloten afdeling:
Bezoektijden elke dag van 13.00 – 15.00 uur en van 18.00 – 21.00 uur. Bezoekers hoeven geen afspraak te maken. Bij binnenkomst wel graag melden bij de receptie van de kliniek.
Locatie Stationsstraat: Hostel & Inloop
Hostel Woonhuis: Stationsstraat 20, 6131 AZ Sittard
Hostel Inloop: Stationsstraat 18, 6131 AZ Sittard
Tel: 088 – 459 4040
Openingstijden
Bezoekers hoeven geen afspraak te maken. Bij binnenkomst meld je je bij de dienstdoende hulpverlener.
Na 22.00 uur wordt bezoekers gevraagd het pand te verlaten.
Locatie Het Karwei
Het Karwei (hoofdlocatie dagactiviteiten)
Kastelenweg 1-3, 6136 BK Sittard
Tel: 046 – 451 8914
Openingstijden
Locatie: Arbeidscentrum
Millenerweg 8, 6136 KW Sittard
Tel: 046 – 458 2789
Kloosterstraat 42B, 6162 XC Geleen
Tel: 046 – 475 5351
Locatie kinderpsychiatrische dagbehandeling
Het Drakennest en Het Vossenhol
Munnikstraat 10
6123 AR Holtum
Tel: 046 – 485 5088
Afspraak afzeggen
Omdat er tijd voor u is gereserveerd, verzoeken wij u om zo min mogelijk afspraken af te zeggen.
Als u uw afspraak niet kunt nakomen, dient u dit uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch te laten weten via telefoonnummer 088 – 459 93 93 of rechtstreeks bij het secretariaat van uw hulpverlener.
Als u zonder bericht van afzeggen niet op de afspraak verschijnt, brengen wij de kosten bij u in rekening. Uw zorgverzekeraar vergoedt deze kosten niet.
Op de locatie Sittard-Geleen biedt Zuyderland algemene geestelijke Gezondheidszorg (GGz) aan, zowel ambulant, deeltijdbehandeling en opnameafdelingen. Op locatie is er nog het dagactiviteitencentrum het Karwei en de deeltijdbehandeling voor kinderen (De Triangel) en de deeltijdbehandeling voor Ouderen.
Kind en Adolescent
Er zijn veel problemen waar kinderen en adolescenten gelukkig zelf uit komen. Soms met hulp van ouders en naasten uit de omgeving. Er zijn ook problemen waar specialistische hulp bij nodig is. Bij de afdeling Kinderen en Adolescenten van Zuyderland GGZ staat een groot team van deskundigen klaar voor kinderen, adolescenten en hun naasten! Maak er gebruik van als het nodig is!
Volwassenen
Soms ontstaan na een lastige periode in uw leven psychische klachten zoals somberheid, angsten of spanningsklachten. Dit kan uw functioneren beïnvloeden op meerdere levensgebieden. Zoals in uw gezin/familie, op uw werk en binnen uw andere sociale contacten en bezigheden. Volwassenenzorg is voor mensen tussen de 18 en 65 jaar met psychiatrische problematiek.
Ouderen
Sommige ouderen krijgen problemen waardoor psychische klachten kunnen ontstaan, zoals somberheid, angsten, spanningsklachten, vergeetachtigheid of verwardheid. Cliënten die bij ouderenzorg worden aangemeld, zijn cliënten van 65 jaar en ouder met een psychiatrische problematiek of cliënten met geheugenproblemen (als gevolg van het ouder worden).
Om gebruik te kunnen maken van geestelijke gezondheidszorg, hebt u een verwijzing nodig van een erkende verwijzer. In alle gevallen is uw huisarts een erkend verwijzer. Wie behalve uw huisarts ook nog een erkend verwijzer is, staat in de polis van uw zorgverzekering. Dit kan per polis verschillen. Voor kinderen en jeugdigen tot 18 jaar geldt dat huisartsen, alle andere medisch specialisten, jeugdartsen en het Centrum voor Jeugd en Gezin ook erkend verwijzer zijn. U kunt zich niet zelf aanmelden.
De triagist of spreekuurhouder beoordeelt of de verwijzing past bij het aanbod van Zuyderland GGz. Deze persoon neemt contact op met de verwijzer als er nog vragen zijn of als de door de verwijzer aangeleverde informatie nog niet volledig is. Vooral de behandelgeschiedenis is erg belangrijk om te kunnen kiezen bij welk zorgprogramma het intakegesprek het beste kan plaatsvinden.
Kind & Adolescent
Bij meervoudige, complexe problemen in het ontwikkelingsverloop melden de jongere, het kind of de ouders zich meestal bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) of bij Bureau Jeugdzorg (BJZ). Daar wordt door verschillende deskundigen gekeken of een verwijzing naar de geestelijke gezondheidszorg nodig is en helpend kan zijn. Met deze indicatie kunt u bij Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg terecht. Ook is het mogelijk dat de huisarts of kinderarts rechtstreeks doorverwijst naar Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg. Bij twijfel of vragen over een aanmelding kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag verder met de vraag of en hoe u met de vraag rond uw kind bij ons terecht kunt.
Belangrijk:
Na de aanmelding sturen wij u informatie en vragenlijsten op. Op deze manier kunnen wij al een beeld van de situatie en van de hulpvraag vormen. Het is wettelijk afgesproken dat gezagdragende ouder(s) met een handtekening toestemming geeft/geven voor het starten van de zorg voor uw kind. Pas als deze handtekening(en) door ons ontvangen zijn, kan de zorg van start gaan.
Zuyderland GGz heeft geen behandelaanbod voor primaire verslavingsproblematiek, eetstoornissen en cliënten met een verstandelijke beperking. Op deze terreinen werken wij, bij dubbele diagnose, wel met de betreffende ketenpartners samen.
Kind en Adolescent
In veel gevallen kunnen wij kinderen of jeugdigen ambulant behandelen. Dat betekent dat de gesprekken en/of andere vormen van behandeling plaatsvinden bij Zuyderland GGz en/of deels in de thuissituatie.
Specialistische GGz volwassenen
Als u met een behandeling start, zijn er diverse mogelijkheden:
Het kwaliteitsstatuut maakt inzichtelijk hoe Zuyderland GGz gepaste zorg aan u levert. We geven in ons kwaliteitsstatuut aan hoe processen lopen en kwaliteit geborgd wordt, zodat uw behandelproces soepel verloopt. Hierbij speelt uw regiebehandelaar een belangrijke rol. Ons kwaliteitsstatuut is opgesteld aan de hand van het landelijk vastgestelde model kwaliteitsstatuut GGz.
Voor het maken van uw eerste afspraak hebt u een verwijzing nodig.
U kunt alleen op afspraak terecht op de afdeling Psychologie & Psychiatrie, locatie Brunssum. U kunt op werkdagen van 08.30 – 17.00 uur bellen met 088 – 459 6490
Locatie binnen het ziekenhuis
Heeft u een afspraak? U kunt voor uw afspraak terecht op etage 3, balie 3.01.
Afspraak afzeggen
Omdat er tijd voor u is gereserveerd, verzoeken wij u om zo min mogelijk afspraken af te zeggen.
Als u uw afspraak niet kunt nakomen, dient u dit uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch te laten weten via telefoonnummer 088 – 459 93 93 of rechtstreeks bij het secretariaat van uw hulpverlener.
Als u zonder bericht van afzeggen niet op de afspraak verschijnt, brengen wij de kosten hiervoor bij u in rekening. Uw zorgverzekeraar vergoedt deze kosten niet.
Kind en Adolescent
Er zijn veel problemen waar kinderen en adolescenten gelukkig zelf uit komen. Soms met hulp van ouders en naasten uit de omgeving. Er zijn ook problemen waar specialistische hulp bij nodig is. Bij de afdeling Kinderen en Adolescenten van Zuyderland GGZ staat een groot team van deskundigen klaar voor kinderen, adolescenten en hun naasten! Maak er gebruik van als het nodig is!
Volwassenen
Soms ontstaan na een lastige periode in uw leven psychische klachten zoals somberheid, angsten of spanningsklachten. Dit kan uw functioneren beïnvloeden op meerdere levensgebieden. Zoals in uw gezin/familie, op uw werk en binnen uw andere sociale contacten en bezigheden. Volwassenenzorg is voor mensen tussen de 18 en 65 jaar met psychiatrische problematiek.
Ouderen
Sommige ouderen krijgen problemen waardoor psychische klachten kunnen ontstaan, zoals somberheid, angsten, spanningsklachten, vergeetachtigheid of verwardheid. Cliënten die bij ouderenzorg worden aangemeld, zijn cliënten van 65 jaar en ouder met een psychiatrische problematiek of cliënten met geheugenproblemen (als gevolg van het ouder worden).
Om gebruik te kunnen maken van geestelijke gezondheidszorg, hebt u een verwijzing nodig van een erkende verwijzer. In alle gevallen is uw huisarts een erkend verwijzer. Wie behalve uw huisarts ook nog een erkend verwijzer is, staat in de polis van uw zorgverzekering. Dit kan per polis verschillen. Voor kinderen en jeugdigen tot 18 jaar geldt dat huisartsen, alle andere medisch specialisten, jeugdartsen en het Centrum voor Jeugd en Gezin ook erkend verwijzer zijn. U kunt zich niet zelf aanmelden.
De triagist of spreekuurhouder beoordeelt of de verwijzing past bij het aanbod van Zuyderland GGz. Deze person neemt contact op met de verwijzer als er nog vragen zijn of als de door de verwijzer aangeleverde informatie nog niet volledig is. Vooral de behandelgeschiedenis is erg belangrijk om te kunnen kiezen bij welk zorgprogramma het intakegesprek het beste kan plaatsvinden.
Kind & Adolescent
Bij meervoudige, complexe problemen in het ontwikkelingsverloop melden de jongere, het kind of de ouders zich meestal bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) of bij Bureau Jeugdzorg (BJZ). Daar wordt door verschillende deskundigen gekeken of een verwijzing naar de geestelijke gezondheidszorg nodig is en helpend kan zijn. Met deze indicatie kunt u bij Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg terecht. Ook is het mogelijk dat de huisarts of kinderarts rechtstreeks doorverwijst naar Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg. Bij twijfel of vragen over een aanmelding kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag verder met de vraag of en hoe u met de vraag rond uw kind bij ons terecht kunt.
Belangrijk:
Na de aanmelding sturen wij u informatie en vragenlijsten op. Op deze manier kunnen wij al een beeld van de situatie en van de hulpvraag vormen. Het is wettelijk afgesproken dat gezagdragende ouder(s) met een handtekening toestemming geeft/geven voor het starten van de zorg voor uw kind. Pas als deze handtekening(en) door ons ontvangen zijn, kan de zorg van start gaan.
Zuyderland GGz heeft geen behandelaanbod voor primaire verslavingsproblematiek, eetstoornissen en cliënten met een verstandelijke beperking. Op deze terreinen werken wij, bij dubbele diagnose, wel met de betreffende ketenpartners samen.
Verwijzing naar Generalistische Basis GGz
Als uw huisarts of andere arts u verwijst naar de Generalistische Basis GGz, dan bekijkt de hulpverlener die de aanmeldingen beoordeelt – dit noemen we ook wel een triagist – op basis van uw klachten welke intake het beste kan plaatsvinden. Hierbij letten we onder meer op de ernst en duur van de klachten. Ook beoordelen we de kans op verdere bedreiging van uw gezondheid.
Afhankelijk van de tijd die de hulpverlener mag besteden aan de behandeling van uw klacht of aandoening, de hoeveelheid psychodiagnostiek die nodig is om uw klacht in beeld te brengen en de mate waarin andere discipline(s) betrokken moeten worden bij uw behandeling, bekijken we welke zorg voor u geschikt is.
Verwijzing naar Specialistische GGz
Is er sprake van meer complexe psychische of psychiatrische problematiek wordt u verwezen naar de afdeling Specialistische GGz.
Kind en Adolescent
In veel gevallen kunnen wij kinderen of jeugdigen ambulant behandelen. Dat betekent dat de gesprekken en/of andere vormen van behandeling plaatsvinden bij Zuyderland GGz en/of deels in de thuissituatie.
Specialistische GGz volwassenen
Als u met een behandeling start, zijn er diverse mogelijkheden:
Generalistische basis GGz volwassenen
De behandeling in de generalistische basis GGz bestaat uit ambulante behandeling. Dit betekent dat er gesprekken plaatsvinden in het gebouw van Zuyderland GGz. Welke behandelmethode wordt gebruikt voor de gesprekken (bijvoorbeeld een vorm van psychologische behandeling) is afhankelijk van uw hulpvraag. Daarnaast bieden we online behandeling aan en kan, in overleg met u, een combinatie van gesprekken en online behandeling worden ingezet. Wij bieden onder andere de volgende behandelmethoden aan in de generalistische basis GGz:
Voor online behandeling maken we gebruik van het platform Minddistrict. Op dit platform zijn verschillende modules beschikbaar, bijvoorbeeld specifieke modules voor behandeling van depressie, angst of onbegrepen lichamelijke klachten, of meer generieke modules gericht op herstel of bijvoorbeeld sociale vaardigheden. Ook modules die informatie geven over wat met u aan de hand is zijn beschikbaar (psycho-educatie). Uw behandelaar overlegt met u welke module(s) online behandeling voor u kunnen worden ingezet. Online behandeling wordt altijd ‘blended’ ingezet, dat betekent in combinatie met gesprekken met uw behandelaar.
Zuyderland GGz biedt ook specialistische GGz behandeling aan en heeft een breed netwerk in de regio. Het gaat dan bijvoorbeeld om huisartsen, andere GGz organisaties of organisaties in het sociaal domein. Als blijkt dat een behandeling in de generalistische basis GGz voor u niet de juiste behandeling is of als blijkt dat u tijdens of na uw behandeling nog andere zorg nodig hebt, kan Zuyderland GGz u hiermee helpen. Een overzicht van samenwerkingspartners vindt u in ons Kwaliteitsstatuut, onderdeel I.8.
Informatie uitwisseling met verwijzer
In de meeste gevallen zal uw huisarts u verwijzen naar Zuyderland GGz. In sommige gevallen kunt u ook worden verwezen door een andere erkend verwijzer. U kunt zich niet zelf aanmelden.
Uw verwijzer meldt u in de meeste gevallen aan via Zorgdomein. Hierin vult de verwijzer in overleg met u een aantal gegevens in, onder andere personalia, uw hulpvraag en eventuele behandelvoorgeschiedenis. Indien noodzakelijk wordt door een van onze triagisten contact opgenomen met de verwijzer voor verduidelijking van de aanmelding. Na beoordeling van de aanvraag wordt u vervolgens uitgenodigd voor een eerste gesprek. Aan het einde van uw behandeling stuurt uw behandelaar in overleg met u een verslag van het verloop en resultaat van uw behandeling naar de verwijzer.
Meer informatie over behandeling in de generalistische basis GGz vindt u in deze folder: Welkom bij Zuyderland Generalistische Basis GGZ
In deze folder kunt u bijvoorbeeld lezen hoe een behandeltraject is opgebouwd, wat de rol van uw naasten kan zijn in de behandeling, hoe wij behandeleffecten en cliëntervaringen meten en u vindt er contactinformatie.
Onze cliënten waarderen onze zorg met een 7,7 (gemiddelde CQ index 2017). Hier zijn we blij mee. Verbeteren van de kwaliteit van zorg blijft echter voortdurend onder onze aandacht. Opmerkingen van onze cliënten nemen we dan ook ter harte.
Het kwaliteitsstatuut maakt inzichtelijk hoe Zuyderland GGz gepaste zorg aan u levert. We geven in ons kwaliteitsstatuut aan hoe processen lopen en kwaliteit geborgd wordt, zodat uw behandelproces soepel verloopt. Hierbij speelt uw regiebehandelaar een belangrijke rol. Ons kwaliteitsstatuut is opgesteld aan de hand van het landelijk vastgestelde model kwaliteitsstatuut GGz.
Voor het maken van uw eerste afspraak hebt u een verwijzing nodig.
U kunt alleen op afspraak terecht op de afdeling Psychologie & Psychiatrie, locatie Kerkrade. U kunt op werkdagen van 08.30 – 17.00 uur bellen met 088 – 459 6490
Locatie binnen het ziekenhuis
Heeft u een afspraak? U kunt zich voor uw afspraak melden op de etage 1, afdeling Psychiatrie.
Afspraak afzeggen
Omdat er tijd voor u is gereserveerd, verzoeken wij u om zo min mogelijk afspraken af te zeggen.
Als u uw afspraak niet kunt nakomen, dient u dit uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch te laten weten via telefoonnummer 088 – 459 93 93 of rechtstreeks bij het secretariaat van uw hulpverlener.
Als u zonder bericht van afzeggen niet op de afspraak verschijnt, kunnen wij de kosten hiervoor bij u in rekening brengen. Uw zorgverzekeraar vergoedt deze kosten niet.
Zuyderland Medisch Centrum, locatie Kerkrade
Wijngracht 45, etage 1
6461 AL Kerkrade
Tel: 088 – 4597777
Routebeschrijving
Kind en Adolescent
Er zijn veel problemen waar kinderen en adolescenten gelukkig zelf uit komen. Soms met hulp van ouders en naasten uit de omgeving. Er zijn ook problemen waar specialistische hulp bij nodig is. Bij de afdeling Kinderen en Adolescenten van Zuyderland GGZ staat een groot team van deskundigen klaar voor kinderen, adolescenten en hun naasten! Maak er gebruik van als het nodig is!
Volwassenen
Soms ontstaan na een lastige periode in uw leven psychische klachten zoals somberheid, angsten of spanningsklachten. Dit kan uw functioneren beïnvloeden op meerdere levensgebieden. Zoals in uw gezin/familie, op uw werk en binnen uw andere sociale contacten en bezigheden. Volwassenenzorg is voor mensen tussen de 18 en 65 jaar met psychiatrische problematiek.
Ouderen
Sommige ouderen krijgen problemen waardoor psychische klachten kunnen ontstaan, zoals somberheid, angsten, spanningsklachten, vergeetachtigheid of verwardheid. Cliënten die bij ouderenzorg worden aangemeld, zijn cliënten van 65 jaar en ouder met een psychiatrische problematiek of cliënten met geheugenproblemen (als gevolg van het ouder worden).
Om gebruik te kunnen maken van geestelijke gezondheidszorg, hebt u een verwijzing nodig van een erkende verwijzer. In alle gevallen is uw huisarts een erkend verwijzer. Wie behalve uw huisarts ook nog een erkend verwijzer is, staat in de polis van uw zorgverzekering. Dit kan per polis verschillen. Voor kinderen en jeugdigen tot 18 jaar geldt dat huisartsen, alle andere medisch specialisten, jeugdartsen en het Centrum voor Jeugd en Gezin ook erkend verwijzer zijn. U kunt zich niet zelf aanmelden.
De triagist of spreekuurhouder beoordeelt of de verwijzing past bij het aanbod van Zuyderland GGz. Deze person neemt contact op met de verwijzer als er nog vragen zijn of als de door de verwijzer aangeleverde informatie nog niet volledig is. Vooral de behandelgeschiedenis is erg belangrijk om te kunnen kiezen bij welk zorgprogramma het intakegesprek het beste kan plaatsvinden.
Kind & Adolescent
Bij meervoudige, complexe problemen in het ontwikkelingsverloop melden de jongere, het kind of de ouders zich meestal bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) of bij Bureau Jeugdzorg (BJZ). Daar wordt door verschillende deskundigen gekeken of een verwijzing naar de geestelijke gezondheidszorg nodig is en helpend kan zijn. Met deze indicatie kunt u bij Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg terecht. Ook is het mogelijk dat de huisarts of kinderarts rechtstreeks doorverwijst naar Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg. Bij twijfel of vragen over een aanmelding kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag verder met de vraag of en hoe u met de vraag rond uw kind bij ons terecht kunt.
Belangrijk:
Na de aanmelding sturen wij u informatie en vragenlijsten op. Op deze manier kunnen wij al een beeld van de situatie en van de hulpvraag vormen. Het is wettelijk afgesproken dat gezagdragende ouder(s) met een handtekening toestemming geeft/geven voor het starten van de zorg voor uw kind. Pas als deze handtekening(en) door ons ontvangen zijn, kan de zorg van start gaan.
Zuyderland GGz heeft geen behandelaanbod voor primaire verslavingsproblematiek, eetstoornissen en cliënten met een verstandelijke beperking. Op deze terreinen werken wij, bij dubbele diagnose, wel met de betreffende ketenpartners samen.
Verwijzing naar Generalistische Basis GGz
Als uw huisarts of andere arts u verwijst naar de Generalistische Basis GGz, dan bekijkt de hulpverlener die de aanmeldingen beoordeelt – dit noemen we ook wel een triagist – op basis van uw klachten welke intake het beste kan plaatsvinden. Hierbij letten we onder meer op de ernst en duur van de klachten. Ook beoordelen we de kans op verdere bedreiging van uw gezondheid.
Afhankelijk van de tijd die de hulpverlener mag besteden aan de behandeling van uw klacht of aandoening, de hoeveelheid psychodiagnostiek die nodig is om uw klacht in beeld te brengen en de mate waarin andere discipline(s) betrokken moeten worden bij uw behandeling, bekijken we welke zorg voor u geschikt is.
Verwijzing naar Specialistische GGz
Is er sprake van meer complexe psychische of psychiatrische problematiek wordt u verwezen naar de afdeling Specialistische GGz.
Kind en Adolescent
In veel gevallen kunnen wij kinderen of jeugdigen ambulant behandelen. Dat betekent dat de gesprekken en/of andere vormen van behandeling plaatsvinden bij Zuyderland GGz en/of deels in de thuissituatie.
Specialistische GGz volwassenen
Als u met een behandeling start, zijn er diverse mogelijkheden:
Generalistische basis GGz volwassenen
De behandeling in de generalistische basis GGz bestaat uit ambulante behandeling. Dit betekent dat er gesprekken plaatsvinden in het gebouw van Zuyderland GGz. Welke behandelmethode wordt gebruikt voor de gesprekken (bijvoorbeeld een vorm van psychologische behandeling) is afhankelijk van uw hulpvraag. Daarnaast bieden we online behandeling aan en kan, in overleg met u, een combinatie van gesprekken en online behandeling worden ingezet. Wij bieden onder andere de volgende behandelmethoden aan in de generalistische basis GGz:
Voor online behandeling maken we gebruik van het platform Minddistrict. Op dit platform zijn verschillende modules beschikbaar, bijvoorbeeld specifieke modules voor behandeling van depressie, angst of onbegrepen lichamelijke klachten, of meer generieke modules gericht op herstel of bijvoorbeeld sociale vaardigheden. Ook modules die informatie geven over wat met u aan de hand is zijn beschikbaar (psycho-educatie). Uw behandelaar overlegt met u welke module(s) online behandeling voor u kunnen worden ingezet. Online behandeling wordt altijd ‘blended’ ingezet, dat betekent in combinatie met gesprekken met uw behandelaar.
Zuyderland GGz biedt ook specialistische GGz behandeling aan en heeft een breed netwerk in de regio. Het gaat dan bijvoorbeeld om huisartsen, andere GGz organisaties of organisaties in het sociaal domein. Als blijkt dat een behandeling in de generalistische basis GGz voor u niet de juiste behandeling is of als blijkt dat u tijdens of na uw behandeling nog andere zorg nodig hebt, kan Zuyderland GGz u hiermee helpen. Een overzicht van samenwerkingspartners vindt u in ons Kwaliteitsstatuut, onderdeel I.8.
Informatie uitwisseling met verwijzer
In de meeste gevallen zal uw huisarts u verwijzen naar Zuyderland GGz. In sommige gevallen kunt u ook worden verwezen door een andere erkend verwijzer. U kunt zich niet zelf aanmelden.
Uw verwijzer meldt u in de meeste gevallen aan via Zorgdomein. Hierin vult de verwijzer in overleg met u een aantal gegevens in, onder andere personalia, uw hulpvraag en eventuele behandelvoorgeschiedenis. Indien noodzakelijk wordt door een van onze triagisten contact opgenomen met de verwijzer voor verduidelijking van de aanmelding. Na beoordeling van de aanvraag wordt u vervolgens uitgenodigd voor een eerste gesprek. Aan het einde van uw behandeling stuurt uw behandelaar in overleg met u een verslag van het verloop en resultaat van uw behandeling naar de verwijzer.
Meer informatie over behandeling in de generalistische basis GGz vindt u in deze folder: Welkom bij Zuyderland Generalistische Basis GGZ
In deze folder kunt u bijvoorbeeld lezen hoe een behandeltraject is opgebouwd, wat de rol van uw naasten kan zijn in de behandeling, hoe wij behandeleffecten en cliëntervaringen meten en u vindt er contactinformatie.
Onze cliënten waarderen onze zorg met een 7,7 (gemiddelde CQ index 2017). Hier zijn we blij mee. Verbeteren van de kwaliteit van zorg blijft echter voortdurend onder onze aandacht. Opmerkingen van onze cliënten nemen we dan ook ter harte.
Het kwaliteitsstatuut maakt inzichtelijk hoe Zuyderland GGz gepaste zorg aan u levert. We geven in ons kwaliteitsstatuut aan hoe processen lopen en kwaliteit geborgd wordt, zodat uw behandelproces soepel verloopt. Hierbij speelt uw regiebehandelaar een belangrijke rol. Ons kwaliteitsstatuut is opgesteld aan de hand van het landelijk vastgestelde model kwaliteitsstatuut GGz.
BSN-registratie en identificatie
Het BSN is een uniek en persoonsgebonden nummer en vervangt het sofinummer. Het BSN heeft een paar belangrijke voordelen: betrouwbare en veilige uitwisseling van patiëntgegevens, voorkomen van persoonsverwisseling, betere bescherming tegen identiteitsfraude. Ook zorgverzekeraars gaan het nummer gebruiken.Wat moet u doen?
Zowel nieuwe als bestaande patiënten/cliënten van Zuyderland Medisch Centrum moeten zich éénmalig identificeren.
Identificatie kan gedurende uw opname of bij uw eerstvolgende bezoek aan het Zuyderland Medisch Centrum. Voor identificatie dient u een geldig legitimatiebewijs mee te nemen zoals een paspoort, Nederlands rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument. Uw BSN-nummer staat in deze documenten. Een verzekeringspas is niet voldoende.Wanneer u geen (geldig) legitimatiebewijs bij u hebt dan krijgt u van ons een herinneringsbrief mee. U dient zich alsnog te identificeren binnen de aangegeven termijn, anders loopt u het risico dat u zelf de rekening krijgt.Hoe is uw privacy gewaarborgd?
Uw BSN-nummer mag alleen gebruikt worden door de zorgverlener die u behandelt of door de zorgverzekeraar waarbij u staat ingeschreven.Meer informatie:
www.rijksoverheid.nl
ROM vragenlijsten
Tijdens uw behandeling bij Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg vragen wij u regelmatig om een vragenlijst in te vullen. Dit is een ROM-vragenlijst. ROM staat voor Routine Outcome Measurement. Met behulp van een ROM-vragenlijst meten wij op vastgestelde momenten de effecten van een behandeling en de cliënttevredenheid. Zo kunnen wij de kwaliteit en effectiviteit van onze zorg verder verbeteren. Ook voldoen wij hiermee aan kwaliteitseisen die vanuit de overheid en verzekeraars gesteld worden aan GGZ-instellingen.Familiebeleid Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg
Het familiebeleid binnen Zuyderland GGZ is volop in ontwikkeling. Uit onderzoek blijkt dat wanneer we familie en naasten betrekken bij de behandeling en begeleiding dit een positief effect heeft op het herstel. Familieleden en naasten hebben vaak jarenlange, waardevolle ervaring opgedaan in de omgang met en de bejegening van hun familielid. Ervaring waar wij als hulpverleners veel van kunnen leren. Door een goede samenwerking tussen cliënt, familie, naasten en zorgverleners willen wij de zorg zo optimaal mogelijk maken. Meer informatie over ons familiebeleid vindt u in onze folder Informatie voor naastbetrokkenen.
Familievertrouwenspersoon
Als een familielid of iemand in uw omgeving psychiatrische problemen heeft, kan dat heel belastend zijn. U maakt zich zorgen en hebt veel vragen. Over het ziektebeeld en de behandeling, of over de manier waarop u zelf met de problemen kunt omgaan. Misschien bent u niet tevreden over de behandeling of over de manier waarop u daarbij wordt betrokken. Voor al deze zaken kunt u terecht bij de familievertrouwenspersoon. De familievertrouwenspersoon luistert naar uw kant van het verhaal en geeft antwoord op uw vragen. Ook kan de familievertrouwenspersoon bemiddelen als u het niet eens bent met het behandelteam.
De familievertrouwenspersoon bij Zuyderland GGz locatie is Truus Bijker, telefoonnummer : 06 11 151 132.
De familievertrouwenspersoon is in dienst van de LSFVP en heeft een onafhankelijke positie.
Meer informatie vindt u op de website van de LSFVP.
U kunt ook bellen met de advies- en hulplijn van de LSFVP: 0900 333 2222
Patiëntvertrouwenspersoon
Als u in de kliniek van Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg bent opgenomen kunt u steun krijgen van een Patiëntenvertrouwenspersoon (PVP).
De PVP luistert naar uw verhaal, geeft algemene informatie, steunt u in het contact met de behandelaar of manager van Zuyderland GGz en geeft informatie en advies over uw rechtspositie ten opzichte van Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg.De PVP kan u ook ondersteunen bij het zoeken naar een oplossing met de behandelaars van Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg, als u het ergens niet over eens bent. De PVP gaat daarbij uit van hoe ú de situatie ziet. De PVP heeft een geheimhoudingsplicht: alles wat besproken wordt, is vertrouwelijk. Aan het inschakelen van de PVP zijn voor u geen kosten verbonden.
De patiëntvertrouwenspersoon voor onze organisatie is Jeanne van der Leij.
U kunt haar bereiken op telefoonnummer 06 – 22911532 en e-mail j.vd.leij@pvp.nl
Landelijke helpdesk
U kunt met vragen ook terecht bij de landelijke helpdesk Patiëntenvertrouwenspersoon.
Het telefoonnummer van de landelijke helpdesk is 0900 – 444 88 88 (10 eurocent per minuut).
Een vraag stellen kan ook per mail of kijk op de website www.pvp.nl
Keurmerk kwaliteit (HKZ Keurmerk)
Zuyderland GGz Sittard-Geleen is in het bezit van het branchecertificaat HKZ. Het HKZ Keurmerk heeft betrekking op het kwaliteitsmanagementsysteem van de organisatie. Zo’n systeem heeft een organisatie nodig om kwaliteit goed te kunnen managen. Het HKZ keurmerk maakt zichtbaar dat het kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan eisen die vanuit de sector zelf, door financiers, patiënten/consumenten en de overheid worden gesteld. Dit is vastgesteld door een onafhankelijke certificatie-instelling.Het keurmerk biedt een basisgarantie voor kwaliteit. De gecertificeerde instelling heeft het werk zodanig georganiseerd, dat aan alle voorwaarden is voldaan om optimale zorg te kunnen leveren. Het perspectief van de cliënt is daarbij altijd het vertrekpunt.Het HKZ Keurmerk betekent dat een organisatie:
Uitkomsten cliënttevredenheid
De resultaten van de cliënttevredenheidsonderzoeken 2017 worden binnenkort gepubliceerd. Hoe meten we uw mate van tevredenheid? Zuyderland GGz gebruikt hiervoor nu de CQ Index en spiegelbijeenkomsten en in het verleden ook de Cliëntthermometer.
U waardeert onze zorg met een 7,7 (gemiddelde CQ index 2017). Hier zijn we blij mee. Verbeteren van de kwaliteit van zorg blijft echter voortdurend onder onze aandacht. Opmerkingen van onze cliënten nemen we dan ook ter harte.
Samenvatting resultaten Cliëntthermometer
De Cliëntthermometer is een anonieme schriftelijke enquête. Deze is in november 2015 gedurende twee weken aan alle cliënten uitgereikt die een afspraak hadden met een hulpverlener. In totaal zijn 544 vragenlijsten ingevuld, een respons van 54%. De hoogste scores zijn behaald in de categorie ‘waardering voor hulpverlener(s)’. Ruim 92% van de cliënten die de enquête invulden heeft voldoende vertrouwen in zijn/haar hulpverlener en 94% is tevreden over de deskundigheid van zijn/haar hulpverlener. De laagste scores zijn te zien in de categorie ‘resultaat van de behandeling’. Van de ondervraagden geeft ruim 61% aan dat zij door de behandeling beter in staat zijn dingen te doen, en 66% geeft aan meer greep te hebben gekregen op hun klachten. Daarbij moet worden opgemerkt dat cliënten die in de intakefase zitten, of aan het begin van hun behandeling staan, ook worden meegenomen in de tevredenheidsonderzoeken. Dan is er meestal nog geen verbetering kunnen ontstaan. U bent ook zeer tevreden over de bejegening door de hulpverlener(s). Maar ook de bereikbaarheid van onze hulpverlener(s) scoort hoog. Tijdens de spiegelbijeenkomst gaf u aan het van belang is om de familie meer bij de behandeling te betrekken door ze uit te nodigen bij gesprekken.
Klachten
Voor informatie over klachten kunt u terecht op onze pagina: Een klacht.
Leveringsvoorwaarden GGz
Met ingang van 1 januari 2013 gelden er algemene leveringsvoorwaarden GGz. Als u zorg krijgt van Zuyderland GGz, maakt u met ons afspraken over de zorg en zo nodig over het verblijf in de instelling. Bij die afspraken horen in elk geval de algemene leveringsvoorwaarden GGz. Dat zijn eigenlijk de kleine lettertjes bij de afspraken die u hebt gemaakt over de behandeling of begeleiding en eventueel verblijf in Zuyderland GGz. In de algemene leveringsvoorwaarden GGz staat niet welke zorg u nodig hebt, maar wel waar Zuyderland GGz, en ook u, zich aan moeten houden. Naast de voorwaarden geldt natuurlijk wat wettelijk is geregeld. Klik hier voor de publieksversie van de algemene leveringsvoorwaarden GGZ en klik hier voor de uitgebreide versie van de Leveringsvoorwaarden GGz. Uiteraard kunt u de algemene leveringsvoorwaarden GGz ook op papier krijgen. Vraag er naar bij uw hulpverlener.
Cliëntenraad
De GGz cliënten van Zuyderland locaties Heerlen, Kerkrade en Brunssum worden vertegenwoordigd door de Cliëntenraad Zuyderland Medisch Centrum.
Wilt u meer informatie?
Bekijk dan de folder Hoe is het eigenlijk met u? Informatie voor familie en naastbetrokkenen.
We bieden twee soorten behandeltrajecten binnen de Basis GGz aan:
De aard en ernst van uw klachten bepalen de duur van de behandeling en welk behandeltraject voor u het meest geschikt is. Als de situatie daarom vraagt kan in overleg met u, uw behandelaar en de huisarts opgeschaald worden naar de Specialistische GGz.
Keurmerk Basis GGz
Zuyderland GGz draagt het landelijk erkende Keurmerk Basis GGz. Dat betekent dat we voldoen aan de kwaliteitsnormen van de Basis GGz. Daarnaast laten we met het keurmerk zien dat we ons permanent inspannen om de juiste zorg op het juiste moment te leveren. En dat we onze Basis GGz continu proberen te verbeteren en innoveren.
Hier kunt u meer lezen over het Keurmerk Basis GGz.
De juiste hulp, in duidelijke stappen
Verwijzen
In de meeste gevallen zal uw huisarts u verwijzen naar Zuyderland GGz. In sommige gevallen kunt u ook worden verwezen door een andere erkend verwijzer. U kunt zich niet zelf aanmelden.
De huisarts of andere verwijzer maakt de inschatting voor verwijzing naar de Basis GGz op basis van de ernst van uw problematiek, het risico (bijvoorbeeld minder in staat zijn tot zorgen voor kinderen), de complexiteit en het beloop van de klachten. Bij een verwijzing naar de Basis GGz verwacht de verwijzer dat een kortdurend traject voldoende zal zijn.
Aanmelden
Uw huisarts meldt u aan en overlegt met u welke informatie over eerdere behandelingen wordt meegezonden. Een van onze medewerkers bekijkt of de aanmelding compleet is en of de diagnostiek en behandelvraag door onze organisatie opgepakt kan worden. Vervolgens wordt u schriftelijk uitgenodigd voor het eerste gesprek.
Intake/eerste gesprek
U start met eerste verkennend gesprek waarin u uw klachten en wensen kunt vertellen. Daarnaast kunt u andere informatie verstrekken die van belang is om samen een goed plan te kunnen opstellen.
Behandeling
De behandelingen bestaan uit gesprekken op een van onze locaties. Naast de gesprekken bieden we u hulpverlening via internet aan (online behandeling). U bepaalt samen met uw behandelaar welke modules het best bij uw situatie passen. Onze ervaring is dat een combinatie van gesprekken en online behandeling sneller resultaat oplevert en dat veel van onze cliënten het als prettig ervaren om in hun eigen tijd aan hun behandeling te kunnen werken.
Afronden
Wij streven ernaar om de behandeling zo effectief mogelijk te laten verlopen. Aan het einde van de behandeling evalueert u samen met uw behandelaar de behaalde resultaten en of de behandeldoelen behaald zijn. Als blijkt dat verdere begeleiding nodig is dan adviseren wij welke instantie dat het beste kan doen. Het uitgangspunt is dat onze zorg tijdelijk van aard is.
Welke behandeling kunt u bij ons verwachten?
De behandelmethode is afhankelijk van uw hulpvraag. Wij bieden onder andere de volgende behandelmethoden aan in de Basis GGz:
Voor online behandeling maken we gebruik van het platform Minddistrict. Op dit platform zijn verschillende modules beschikbaar, bijvoorbeeld specifieke modules voor behandeling van depressie, angst of onbegrepen lichamelijke klachten en meer algemene modules gericht op herstel of bijvoorbeeld sociale vaardigheden. Ook modules die informatie geven over wat er met u aan de hand is zijn beschikbaar (psycho-educatie). Uw behandelaar overlegt met u welke module(s) online behandeling voor u kunnen worden ingezet. Online behandeling wordt altijd ‘blended’ ingezet, dat betekent in combinatie met gesprekken met uw behandelaar.
Samenwerking met andere zorgverleners/organisaties
Zuyderland GGz biedt ook specialistische GGz behandeling aan en heeft een breed netwerk in de regio. Het gaat dan bijvoorbeeld om huisartsen, andere GGz organisaties of organisaties in het sociaal domein. Als blijkt dat een behandeling in de generalistische basis GGz voor u niet de juiste behandeling is of als blijkt dat u tijdens of na uw behandeling nog andere zorg nodig hebt, kan Zuyderland GGz u hiermee helpen. Een overzicht van samenwerkingspartners vindt u in ons Kwaliteitsstatuut, onderdeel I.8. In de landelijk vastgestelde generieke module ‘Landelijke samenwerkingsafspraken tussen huisarts, generalistische basis GGz en gespecialiseerde GGz (LGA)’ kunt u meer lezen over samenwerkingsafspraken tussen huisarts, basis GGz en gespecialiseerde GGz.
Informatie uitwisseling met verwijzer
In de meeste gevallen zal uw huisarts u verwijzen naar Zuyderland GGz. In sommige gevallen kunt u ook worden verwezen door een andere erkend verwijzer. U kunt zich niet zelf aanmelden.
Uw verwijzer meldt u in de meeste gevallen aan via Zorgdomein. Hierin vult de verwijzer in overleg met u een aantal gegevens in, onder andere personalia, uw hulpvraag en eventuele behandelvoorgeschiedenis. Indien noodzakelijk wordt door een van onze triagisten contact opgenomen met de verwijzer voor verduidelijking van de aanmelding. Na beoordeling van de aanvraag wordt u vervolgens uitgenodigd voor een eerste gesprek. Aan het einde van uw behandeling stuurt uw behandelaar in overleg met u een verslag van het verloop en resultaat van uw behandeling naar de verwijzer.
Meer informatie over behandeling in de generalistische basis GGz vindt u in deze folder: Welkom bij Zuyderland Generalistische Basis GGZ
In deze folder kunt u bijvoorbeeld lezen hoe een behandeltraject is opgebouwd, wat de rol van uw naasten kan zijn in de behandeling, hoe wij behandeleffecten en cliëntervaringen meten en u vindt er contactinformatie.
Kwaliteit van zorg
Onze cliënten in de basis GGz waarderen onze zorg met een 8,4 (gemiddelde CQ index 2018). Hier zijn we blij mee. Dit betekent dat gemiddeld genomen onze cliënten zeer tevreden zijn met onze zorg. Verbeteren van de kwaliteit van zorg blijft echter voortdurend onder onze aandacht. Opmerkingen van onze cliënten nemen we dan ook ter harte.
We besteden bij Zuyderland GGz veel aandacht aan opleiding en (bij)scholing. Onze behandelaren passen daar waar nodig actuele kwaliteitsstandaarden zoals generieke modules, richtlijnen en zorgstandaarden toe. Op de website ggzstandaarden.nl vindt u een database met kwaliteitsstandaarden uit de GGz.
Patiëntvertrouwenspersoon
Als u in de kliniek van Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg bent opgenomen kunt u steun krijgen van een Patiëntenvertrouwenspersoon (PVP).
De PVP luistert naar uw verhaal, geeft algemene informatie, steunt u in het contact met de behandelaar of manager van Zuyderland GGz en geeft informatie en advies over uw rechtspositie ten opzichte van Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg.De PVP kan u ook ondersteunen bij het zoeken naar een oplossing met de behandelaars van Zuyderland Geestelijke Gezondheidszorg, als u het ergens niet over eens bent. De PVP gaat daarbij uit van hoe ú de situatie ziet. De PVP heeft een geheimhoudingsplicht: alles wat besproken wordt, is vertrouwelijk. Aan het inschakelen van de PVP zijn voor u geen kosten verbonden. De patiëntvertrouwenspersoon voor onze organisatie is Jeanne van der Leij. U kunt haar bereiken op telefoonnummer 06 – 22911532 en e-mail j.vd.leij@pvp.nl
Landelijke helpdesk
U kunt met vragen ook terecht bij de landelijke helpdesk Patiëntenvertrouwenspersoon.
Het telefoonnummer van de landelijke helpdesk is 0900 – 444 88 88 (10 eurocent per minuut).
Een vraag stellen kan ook per mail of kijk op de website www.pvp.nl
Keurmerk kwaliteit (HKZ Keurmerk)
Zuyderland GGz Sittard-Geleen is in het bezit van het branchecertificaat HKZ. Het HKZ Keurmerk heeft betrekking op het kwaliteitsmanagementsysteem van de organisatie. Zo’n systeem heeft een organisatie nodig om kwaliteit goed te kunnen managen. Het HKZ keurmerk maakt zichtbaar dat het kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan eisen die vanuit de sector zelf, door financiers, patiënten/consumenten en de overheid worden gesteld. Dit is vastgesteld door een onafhankelijke certificatie-instelling.Het keurmerk biedt een basisgarantie voor kwaliteit. De gecertificeerde instelling heeft het werk zodanig georganiseerd, dat aan alle voorwaarden is voldaan om optimale zorg te kunnen leveren. Het perspectief van de cliënt is daarbij altijd het vertrekpunt.Het HKZ Keurmerk betekent dat een organisatie:
Uitkomsten cliënttevredenheid
De resultaten van de cliënttevredenheidsonderzoeken 2017 worden binnenkort gepubliceerd. Hoe meten we uw mate van tevredenheid? Zuyderland GGz gebruikt hiervoor nu de CQ Index en spiegelbijeenkomsten en in het verleden ook de Cliëntthermometer.
U waardeert onze zorg met een 7,7 (gemiddelde CQ index 2017). Hier zijn we blij mee. Verbeteren van de kwaliteit van zorg blijft echter voortdurend onder onze aandacht. Opmerkingen van onze cliënten nemen we dan ook ter harte.
Samenvatting resultaten Cliëntthermometer
De Cliëntthermometer is een anonieme schriftelijke enquête. Deze is in november 2015 gedurende twee weken aan alle cliënten uitgereikt die een afspraak hadden met een hulpverlener. In totaal zijn 544 vragenlijsten ingevuld, een respons van 54%. De hoogste scores zijn behaald in de categorie ‘waardering voor hulpverlener(s)’. Ruim 92% van de cliënten die de enquête invulden heeft voldoende vertrouwen in zijn/haar hulpverlener en 94% is tevreden over de deskundigheid van zijn/haar hulpverlener. De laagste scores zijn te zien in de categorie ‘resultaat van de behandeling’. Van de ondervraagden geeft ruim 61% aan dat zij door de behandeling beter in staat zijn dingen te doen, en 66% geeft aan meer greep te hebben gekregen op hun klachten. Daarbij moet worden opgemerkt dat cliënten die in de intakefase zitten, of aan het begin van hun behandeling staan, ook worden meegenomen in de tevredenheidsonderzoeken. Dan is er meestal nog geen verbetering kunnen ontstaan. U bent ook zeer tevreden over de bejegening door de hulpverlener(s). Maar ook de bereikbaarheid van onze hulpverlener(s) scoort hoog. Tijdens de spiegelbijeenkomst gaf u aan het van belang is om de familie meer bij de behandeling te betrekken door ze uit te nodigen bij gesprekken.
Klachten
Voor informatie over klachten kunt u terecht op onze pagina: Een klacht.
Leveringsvoorwaarden GGz
Met ingang van 1 januari 2013 gelden er algemene leveringsvoorwaarden GGz. Als u zorg krijgt van Zuyderland GGz, maakt u met ons afspraken over de zorg en zo nodig over het verblijf in de instelling. Bij die afspraken horen in elk geval de algemene leveringsvoorwaarden GGz. Dat zijn eigenlijk de kleine lettertjes bij de afspraken die u hebt gemaakt over de behandeling of begeleiding en eventueel verblijf in Zuyderland GGz. In de algemene leveringsvoorwaarden GGz staat niet welke zorg u nodig hebt, maar wel waar Zuyderland GGz, en ook u, zich aan moeten houden. Naast de voorwaarden geldt natuurlijk wat wettelijk is geregeld. Klik hier voor de publieksversie van de algemene leveringsvoorwaarden GGZ en klik hier voor de uitgebreide versie van de Leveringsvoorwaarden GGz. Uiteraard kunt u de algemene leveringsvoorwaarden GGz ook op papier krijgen. Vraag er naar bij uw hulpverlener.
Cliëntenraad
De GGz cliënten van Zuyderland locaties Heerlen, Kerkrade en Brunssum worden vertegenwoordigd door de Cliëntenraad Zuyderland Medisch Centrum.
Wilt u meer informatie?
Bekijk dan de folder Hoe is het eigenlijk met u? Informatie voor familie en naastbetrokkenen.
We bieden twee soorten behandeltrajecten binnen de Basis GGz aan:
De aard en ernst van uw klachten bepalen de duur van de behandeling en welk behandeltraject voor u het meest geschikt is. Als de situatie daarom vraagt kan in overleg met u, uw behandelaar en de huisarts opgeschaald worden naar de Specialistische GGz.
Keurmerk Basis GGz
Zuyderland GGz draagt het landelijk erkende Keurmerk Basis GGz. Dat betekent dat we voldoen aan de kwaliteitsnormen van de Basis GGz. Daarnaast laten we met het keurmerk zien dat we ons permanent inspannen om de juiste zorg op het juiste moment te leveren. En dat we onze Basis GGz continu proberen te verbeteren en innoveren.
Hier kunt u meer lezen over het Keurmerk Basis GGz.
De juiste hulp, in duidelijke stappen
Verwijzen
In de meeste gevallen zal uw huisarts u verwijzen naar Zuyderland GGz. In sommige gevallen kunt u ook worden verwezen door een andere erkend verwijzer. U kunt zich niet zelf aanmelden.
De huisarts of andere verwijzer maakt de inschatting voor verwijzing naar de Basis GGz op basis van de ernst van uw problematiek, het risico (bijvoorbeeld minder in staat zijn tot zorgen voor kinderen), de complexiteit en het beloop van de klachten. Bij een verwijzing naar de Basis GGz verwacht de verwijzer dat een kortdurend traject voldoende zal zijn.
Aanmelden
Uw huisarts meldt u aan en overlegt met u welke informatie over eerdere behandelingen wordt meegezonden. Een van onze medewerkers bekijkt of de aanmelding compleet is en of de diagnostiek en behandelvraag door onze organisatie opgepakt kan worden. Vervolgens wordt u schriftelijk uitgenodigd voor het eerste gesprek.
Intake/eerste gesprek
U start met eerste verkennend gesprek waarin u uw klachten en wensen kunt vertellen. Daarnaast kunt u andere informatie verstrekken die van belang is om samen een goed plan te kunnen opstellen.
Behandeling
De behandelingen bestaan uit gesprekken op een van onze locaties. Naast de gesprekken bieden we u hulpverlening via internet aan (online behandeling). U bepaalt samen met uw behandelaar welke modules het best bij uw situatie passen. Onze ervaring is dat een combinatie van gesprekken en online behandeling sneller resultaat oplevert en dat veel van onze cliënten het als prettig ervaren om in hun eigen tijd aan hun behandeling te kunnen werken.
Afronden
Wij streven ernaar om de behandeling zo effectief mogelijk te laten verlopen. Aan het einde van de behandeling evalueert u samen met uw behandelaar de behaalde resultaten en of de behandeldoelen behaald zijn. Als blijkt dat verdere begeleiding nodig is dan adviseren wij welke instantie dat het beste kan doen. Het uitgangspunt is dat onze zorg tijdelijk van aard is.
Welke behandeling kunt u bij ons verwachten?
De behandelmethode is afhankelijk van uw hulpvraag. Wij bieden onder andere de volgende behandelmethoden aan in de Basis GGz:
Voor online behandeling maken we gebruik van het platform Minddistrict. Op dit platform zijn verschillende modules beschikbaar, bijvoorbeeld specifieke modules voor behandeling van depressie, angst of onbegrepen lichamelijke klachten en meer algemene modules gericht op herstel of bijvoorbeeld sociale vaardigheden. Ook modules die informatie geven over wat er met u aan de hand is zijn beschikbaar (psycho-educatie). Uw behandelaar overlegt met u welke module(s) online behandeling voor u kunnen worden ingezet. Online behandeling wordt altijd ‘blended’ ingezet, dat betekent in combinatie met gesprekken met uw behandelaar.
Samenwerking met andere zorgverleners/organisaties
Zuyderland GGz biedt ook specialistische GGz behandeling aan en heeft een breed netwerk in de regio. Het gaat dan bijvoorbeeld om huisartsen, andere GGz organisaties of organisaties in het sociaal domein. Als blijkt dat een behandeling in de generalistische basis GGz voor u niet de juiste behandeling is of als blijkt dat u tijdens of na uw behandeling nog andere zorg nodig hebt, kan Zuyderland GGz u hiermee helpen. Een overzicht van samenwerkingspartners vindt u in ons Kwaliteitsstatuut, onderdeel I.8. In de landelijk vastgestelde generieke module ‘Landelijke samenwerkingsafspraken tussen huisarts, generalistische basis GGz en gespecialiseerde GGz (LGA)’ kunt u meer lezen over samenwerkingsafspraken tussen huisarts, basis GGz en gespecialiseerde GGz.
Informatie uitwisseling met verwijzer
In de meeste gevallen zal uw huisarts u verwijzen naar Zuyderland GGz. In sommige gevallen kunt u ook worden verwezen door een andere erkend verwijzer. U kunt zich niet zelf aanmelden.
Uw verwijzer meldt u in de meeste gevallen aan via Zorgdomein. Hierin vult de verwijzer in overleg met u een aantal gegevens in, onder andere personalia, uw hulpvraag en eventuele behandelvoorgeschiedenis. Indien noodzakelijk wordt door een van onze triagisten contact opgenomen met de verwijzer voor verduidelijking van de aanmelding. Na beoordeling van de aanvraag wordt u vervolgens uitgenodigd voor een eerste gesprek. Aan het einde van uw behandeling stuurt uw behandelaar in overleg met u een verslag van het verloop en resultaat van uw behandeling naar de verwijzer.
Meer informatie over behandeling in de generalistische basis GGz vindt u in deze folder: Welkom bij Zuyderland Generalistische Basis GGZ
In deze folder kunt u bijvoorbeeld lezen hoe een behandeltraject is opgebouwd, wat de rol van uw naasten kan zijn in de behandeling, hoe wij behandeleffecten en cliëntervaringen meten en u vindt er contactinformatie.
Kwaliteit van zorg
Onze cliënten in de basis GGz waarderen onze zorg met een 8,4 (gemiddelde CQ index 2018). Hier zijn we blij mee. Dit betekent dat gemiddeld genomen onze cliënten zeer tevreden zijn met onze zorg. Verbeteren van de kwaliteit van zorg blijft echter voortdurend onder onze aandacht. Opmerkingen van onze cliënten nemen we dan ook ter harte.
We besteden bij Zuyderland GGz veel aandacht aan opleiding en (bij)scholing. Onze behandelaren passen daar waar nodig actuele kwaliteitsstandaarden zoals generieke modules, richtlijnen en zorgstandaarden toe. Op de website ggzstandaarden.nl vindt u een database met kwaliteitsstandaarden uit de GGz.
Uitkomsten cliënttevredenheid
De resultaten van de cliënttevredenheidsonderzoeken 2017 worden binnenkort gepubliceerd. Hoe meten we uw mate van tevredenheid? Zuyderland GGz gebruikt hiervoor nu de CQ Index en spiegelbijeenkomsten en in het verleden ook de Cliëntthermometer.
U waardeert onze zorg met een 7,7 (gemiddelde CQ index 2017). Hier zijn we blij mee. Verbeteren van de kwaliteit van zorg blijft echter voortdurend onder onze aandacht. Opmerkingen van onze cliënten nemen we dan ook ter harte.
Samenvatting resultaten Cliëntthermometer
De Cliëntthermometer is een anonieme schriftelijke enquête. Deze is in november 2015 gedurende twee weken aan alle cliënten uitgereikt die een afspraak hadden met een hulpverlener. In totaal zijn 544 vragenlijsten ingevuld, een respons van 54%. De hoogste scores zijn behaald in de categorie ‘waardering voor hulpverlener(s)’. Ruim 92% van de cliënten die de enquête invulden heeft voldoende vertrouwen in zijn/haar hulpverlener en 94% is tevreden over de deskundigheid van zijn/haar hulpverlener. De laagste scores zijn te zien in de categorie ‘resultaat van de behandeling’. Van de ondervraagden geeft ruim 61% aan dat zij door de behandeling beter in staat zijn dingen te doen, en 66% geeft aan meer greep te hebben gekregen op hun klachten. Daarbij moet worden opgemerkt dat cliënten die in de intakefase zitten, of aan het begin van hun behandeling staan, ook worden meegenomen in de tevredenheidsonderzoeken. Dan is er meestal nog geen verbetering kunnen ontstaan. U bent ook zeer tevreden over de bejegening door de hulpverlener(s). Maar ook de bereikbaarheid van onze hulpverlener(s) scoort hoog. Tijdens de spiegelbijeenkomst gaf u aan het van belang is om de familie meer bij de behandeling te betrekken door ze uit te nodigen bij gesprekken.
Klachten
Voor informatie over klachten kunt u terecht op onze pagina: Een klacht.
Leveringsvoorwaarden GGz
Met ingang van 1 januari 2013 gelden er algemene leveringsvoorwaarden GGz. Als u zorg krijgt van Zuyderland GGz, maakt u met ons afspraken over de zorg en zo nodig over het verblijf in de instelling. Bij die afspraken horen in elk geval de algemene leveringsvoorwaarden GGz. Dat zijn eigenlijk de kleine lettertjes bij de afspraken die u hebt gemaakt over de behandeling of begeleiding en eventueel verblijf in Zuyderland GGz. In de algemene leveringsvoorwaarden GGz staat niet welke zorg u nodig hebt, maar wel waar Zuyderland GGz, en ook u, zich aan moeten houden. Naast de voorwaarden geldt natuurlijk wat wettelijk is geregeld. Klik hier voor de publieksversie van de algemene leveringsvoorwaarden GGZ en klik hier voor de uitgebreide versie van de Leveringsvoorwaarden GGz. Uiteraard kunt u de algemene leveringsvoorwaarden GGz ook op papier krijgen. Vraag er naar bij uw hulpverlener.
Cliëntenraad
De GGz cliënten van Zuyderland locaties Heerlen, Kerkrade en Brunssum worden vertegenwoordigd door de Cliëntenraad Zuyderland Medisch Centrum.
Wilt u meer informatie?
Bekijk dan de folder Hoe is het eigenlijk met u? Informatie voor familie en naastbetrokkenen.
Uitkomsten cliënttevredenheid
De resultaten van de cliënttevredenheidsonderzoeken 2017 worden binnenkort gepubliceerd. Hoe meten we uw mate van tevredenheid? Zuyderland GGz gebruikt hiervoor nu de CQ Index en spiegelbijeenkomsten en in het verleden ook de Cliëntthermometer.
U waardeert onze zorg met een 7,7 (gemiddelde CQ index 2017). Hier zijn we blij mee. Verbeteren van de kwaliteit van zorg blijft echter voortdurend onder onze aandacht. Opmerkingen van onze cliënten nemen we dan ook ter harte.
Samenvatting resultaten Cliëntthermometer
De Cliëntthermometer is een anonieme schriftelijke enquête. Deze is in november 2015 gedurende twee weken aan alle cliënten uitgereikt die een afspraak hadden met een hulpverlener. In totaal zijn 544 vragenlijsten ingevuld, een respons van 54%. De hoogste scores zijn behaald in de categorie ‘waardering voor hulpverlener(s)’. Ruim 92% van de cliënten die de enquête invulden heeft voldoende vertrouwen in zijn/haar hulpverlener en 94% is tevreden over de deskundigheid van zijn/haar hulpverlener. De laagste scores zijn te zien in de categorie ‘resultaat van de behandeling’. Van de ondervraagden geeft ruim 61% aan dat zij door de behandeling beter in staat zijn dingen te doen, en 66% geeft aan meer greep te hebben gekregen op hun klachten. Daarbij moet worden opgemerkt dat cliënten die in de intakefase zitten, of aan het begin van hun behandeling staan, ook worden meegenomen in de tevredenheidsonderzoeken. Dan is er meestal nog geen verbetering kunnen ontstaan. U bent ook zeer tevreden over de bejegening door de hulpverlener(s). Maar ook de bereikbaarheid van onze hulpverlener(s) scoort hoog. Tijdens de spiegelbijeenkomst gaf u aan het van belang is om de familie meer bij de behandeling te betrekken door ze uit te nodigen bij gesprekken.
Klachten
Voor informatie over klachten kunt u terecht op onze pagina: Een klacht.
Leveringsvoorwaarden GGz
Met ingang van 1 januari 2013 gelden er algemene leveringsvoorwaarden GGz. Als u zorg krijgt van Zuyderland GGz, maakt u met ons afspraken over de zorg en zo nodig over het verblijf in de instelling. Bij die afspraken horen in elk geval de algemene leveringsvoorwaarden GGz. Dat zijn eigenlijk de kleine lettertjes bij de afspraken die u hebt gemaakt over de behandeling of begeleiding en eventueel verblijf in Zuyderland GGz. In de algemene leveringsvoorwaarden GGz staat niet welke zorg u nodig hebt, maar wel waar Zuyderland GGz, en ook u, zich aan moeten houden. Naast de voorwaarden geldt natuurlijk wat wettelijk is geregeld. Klik hier voor de publieksversie van de algemene leveringsvoorwaarden GGZ en klik hier voor de uitgebreide versie van de Leveringsvoorwaarden GGz. Uiteraard kunt u de algemene leveringsvoorwaarden GGz ook op papier krijgen. Vraag er naar bij uw hulpverlener.
Cliëntenraad
De GGz cliënten van Zuyderland locaties Heerlen, Kerkrade en Brunssum worden vertegenwoordigd door de Cliëntenraad Zuyderland Medisch Centrum.
Wilt u meer informatie?
Bekijk dan de folder Hoe is het eigenlijk met u? Informatie voor familie en naastbetrokkenen.