Ga naar hoofdinhoud

Een jaar Borstcentrum Zuyd: het team over de ervaringen!

24 May 2018

Met een speciaal symposium op 18 mei 2017, waarbij veel huisartsen aanwezig waren, is Borstcentrum Zuyd in Sittard-Geleen officieel geopend. Het centrum is er voor iedere patiënt met een (verdenking op een) aandoening in de borst en kenmerkt zich door snelle toegangstijden en hoge patiënttevredenheidscijfers. Een jaar later laten we de zorgprofessionals aan het woord. Wat vinden zij van het eerste jaar Borstcentrum Zuyd?

Ik ben trots op het feit dat patiënten snel bij ons terecht kunnen, dat wij al vanaf binnenkomst een persoonlijk ontvangst kunnen bieden. Ook is merkbaar dat we als team groeien en dit komt de patiënt ten goede. We doen het echt samen!’ – Laudy van Driel, mammacareverpleegkundige

‘Ik ben trots om te werken in Borstcentrum Zuyd. Het ontwikkelen en continu verbeteren van de zorg voor onze patiënten blijft uitdagend en inspirerend. De verandering van traditionele ziekenhuiszorg naar zorgpaden waarin de patiënt centraal staat was even wennen, maar hierdoor kunnen we voor onze patiënten echt het verschil maken. De wachttijden voor onze polikliniek zijn verkort, net als de wachttijd voor scans en behandelingen. Tegenwoordig komt het behandelteam vier dagen per week in het MDO (Multidisciplinair overleg) bij elkaar. En de spreekkamers van alle specialisten en verpleegkundigen liggen vlak bij elkaar, waardoor we makkelijk met elkaar overleggen en prettiger samenwerken. Maar ik ben er met name trots op dagelijks van onze patiënten te horen dat ze zich op hun gemak voelen in Borstcentrum Zuyd, dat ze zich gehoord voelen, vertrouwen hebben in ons als team en zich betrokken voelen bij hun behandeling.’ – Yvonne Vissers, chirurg-oncoloog

‘Het is goed dat we elke doorverwezen patiënt binnen enkele dagen volledig in kaart hebben gebracht. Vaak zelfs binnen één dag.’ – Frans-Jan Hulsmans, radioloog

‘Ik ben trots op de zorg die we kunnen bieden, waarbij de patiënt centraal staat!’- Herman te Kampe, verpleegkundig specialist oncologie.

De ervaring van de patiënt
Ook de patiënten zijn enthousiast over Borstcentrum Zuyd. Qua patiënttevredenheid krijgt het centrum zelfs een 8.5! Een greep uit de reacties:

‘Een adequate behandeling met oog voor de eigen mening en wensen van de patiënt. Ik hoefde me nergens druk over te maken, behalve het hebben van kanker en beter worden.’

‘Een bijzonder attente benadering bij de dagbehandeling, hartelijke gastvrouwen in de wachtruimte en een fijne chirurg. Heel goed is de snelle diagnose en het geven van duidelijkheid hierover en het vervolgtraject binnen een paar dagen. De informatie over het traject werd in stukjes gegeven, steeds op het moment dat er een volgende stap gezet moest worden. Het hele traject is zeer stressvol en emotioneel belastend zodat je niet alles in één keer kunt bevatten. Hier wordt goed rekening mee gehouden. Ook heel fijn was dat alle afspraken binnen het ziekenhuis voor je gepland werden en je dat niet steeds zelf hoefde te regelen.’

‘De rust die het uitstraalt. Groot ziekenhuis maar toch geen hectische toestanden. Zeer vriendelijk personeel van arts tot interieurverzorgster.’

Foto: het team specialisten, gefotografeerd bij het eenjarig bestaan van Borstcentrum Zuyd.