Ga naar hoofdinhoud

Update: communicatieaanpak rondom coronacrisis Zuyderland in finale Galjaardprijs

18 Oct 2021

Vorige maand werd al bekend dat de eerlijke, belevende en innovatieve communicatieaanpak van Zuyderland rondom de coronacrisis is genomineerd voor de Galjaardprijs 2021, de landelijke prijs voor publieke (overheids) communicatie. Het is niet enkel bij die nominatie gebleven: Zuyderland staat na een overtuigende pitch in de finale! Naast de juryprijs die op 4 november in Bussum wordt uitgereikt, kan er sinds vandaag ook gestemd worden voor de juryprijs. 

Om de finaleplek kracht bij te zetten, zijn alle vijf de finalisten (naast Zuyderland gaat het om het ABP, UWV, ROVA en de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland) gevraagd om een vlog van één minuut op te nemen. Die wordt op de website van de Galjaardprijs en op social media gebruikt ter promotie van de publieksprijs. Dit is de vlog die het communicatie-team van Zuyderland gemaakt heeft:

 

Stem hier op Zuyderland voor de publieksprijs!

Zuyderland koos vanaf dag één van de pandemie voor een radicaal eerlijke, belevende, betrokken en beeldende communicatie, zowel intern alsook extern,  ten aanzien van de impact van de coronacrisis. 24 uur per dag, gedurende de hele crisis van 1,5 jaar. Dat trok al snel landelijk de aandacht en is in september dus door een vakjury geselecteerd, samen met nog negen andere inspirerende projecten in Nederland. De finaleplaats werd behaald na een overtuigende pitch voor de Galjaard-jury.

Van binnenuit
De aanpak van Zuyderland wist zich echter ook te onderscheiden door alles met eigen middelen en eigen medewerkers te realiseren. Zo was er geen extra budget: alle producties, van berichtgeving tot persbegeleiding, van video’s tot interne live-blogs, van social media strategie tot persconferenties en van infographics tot posters, zijn door eigen medewerkers met hart voor de organisatie èn zorg gerealiseerd. Centraal in de communicatie hebben juist de eigen 10.000 medewerkers gestaan, CARE èn CURE, die steeds opnieuw een podium kregen om samen het eerlijke verhaal over de coronacrisis te vertellen.

‘Dat viel op bij velen’, benadrukt ook Stef Petit, manager Communicatie & Marketing. ‘Het werd ervaren als belevend, oprecht en eerlijk. De woordvoerders van Zuyderland hadden een coachende rol voor het personeel en de medewerkers. Dat concept kan als een doorbraak van de rol van zorgverlener in de media gezien worden. De zorgverleners namen hun rol met verve en lieten zien wat er achter de schermen van bijvoorbeeld het ziekenhuis of zorgcentrum in alle openheid gebeurde en speelde.’

Landelijke communicatieprijs
De Galjaardprijs wordt ieder jaar uitgereikt aan het beste communicatieproject of -activiteit in het publieke domein. De prijs is vernoemd naar Chiel Galjaard, een van de oprichters van de Vereniging voor Overheidscommunicatie (VVO), een voorloper van Logeion. Voor de Galjaardprijs gelden drie criteria: inspirerend voor vakgenoten, innovatief qua aanpak, impact qua resultaat. De winnaar ontvangt de Galjaardprijs uit handen van de vakjury.

Opnieuw geselecteerd
De nominatie alleen al mag uniek heten: in 2017 wist Zuyderland met het project ZuyderlandLIVE! zowel de publieksversie als de jurybeoordeling van de Galjaardprijs in de wacht te slepen. Ook was er voor een van onze communicatieadviseurs begin dit jaar al een nominatie voor ‘communicatietalent van het jaar’. De communicatieafdeling mag volgende week een pitch voor een jury geven. De uitreiking van de Galjaardprijs vindt plaats op het landelijke PubCom21-congres op 4 november, dat als thema ‘Het Eerlijke Verhaal’ zal hebben: een filosofie die Zuyderland al jaren aanhangt en die aan de basis heeft gestaan van de genomineerde communicatie-aanpak.

 

Zie ook: Nieuw e-book geeft unieke inkijk in communicatie-aanpak Zuyderland tijdens coronacrisis (maart 2021)

Stem hier op Zuyderland